Siirry sisältöön
Voinko haistella ja nuolla kaverin stringejä ilman lupaa?
ID 316396
Voinko haistella ja nuolla tyttöpuolisen kaverin likasia stringejä, koska oon tehny jo niin eikä se tiiä. T:16v poika

Asiantuntija vastaa
15.05.2025 klo 09:09 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotostasi. Saimme viestisi kaksi kertaa, joten tässä on vastaus molempiin.
On tosi hienoa, että pysähdyt miettimään omia tunteitasi ja tekojesi vaikutuksia. Se kertoo, että sinulla on omatunto, siis henkilökohtainen tuntemus oikeasta ja väärästä, sekä halu toimia oikein.
On ihan normaalia, että teini-iässä herää seksuaalisia mieltymyksiä ja kiinnostuksen kohteita. Kiinnostus alusvaatteisiin ei ole väärin eikä epänormaalia. Ihmisillä on monenlaisia seksuaalisia fantasioita tai mieltymyksiä, eikä niitä tarvitse hävetä.
Tärkeää on se, miten toimii mieltymysten kanssa. Jos otat toisen ihmisen alusvaatteita ilman lupaa ja salaa, se saattaa jossain tilanteessa rikkoa toisen yksityisyyttä ja luottamusta. Vaikka et tarkoittaisi pahaa, tällainen teko voi loukata tai hämmentää toista ilmi tullessaan, jos siihen ei ole lupaa. Kaikkiin seksuaalisiin tekoihin ja toimintaan tarvitaan jokaisen osapuolen suostumus. Se on kaikenlaisen seksuaalisen kanssakäymisen perusta – myös silloin, kun kyse ei ole kosketuksesta vaan esimerkiksi toisen tavaroista, kuten alusvaatteista.
Jos haluat pyytää käytettyjä stringejä tyttöpuoliselta kaveriltasi, kannattaa se tehdä mahdollisimman rehellisesti. Jos hän ei halua antaa omia stringejään sinulle, hänellä on oikeus sanoa ei – ja sitä pitää kunnioittaa. Käytettyjä alushousuja voi ostaa myös esimerkiksi verkosta.
On hienoa, että pysähdyt pohtimaan, oletko toiminut väärin. Samalla sinulla on mahdollisuus oppia ja toimia toisin tulevaisuudessa. Jos haluat, voit tulla juttelemaan asiasta lisää seksuaalineuvontachattiimme.