Siirry sisältöön
Voiko olla raskaana vaikka menkat tuli?
ID 235680
Voiko olla, että olisin raskaana vaikka menkat tuli? Olen harrastanut yhdyntää kondomia käyttäen, ja kondomit ovat aina pysyneet ehjänä. Jostain syystä silti ennen kuukautisiani pelotti, että mitä jos silti olisin jotenkin raskaana. Sitten kuukautiseni tulivat, mutta ne tulivat melkein viikon etuajassa, ja päättyivät kaksi päivää sitten. Tänään aamulla sen jälkeen kun söin aamupalani niin rupesi heikottamaan ja vatsassa myllersi. Hieman oksetti ja ylävatsaan sattui. Mistä tämä voi johtua? Enkai voi olla raskaana, jos kondomia on käytetty ja kuukautisetkin tulivat… Tai voiko kuukautisten etuajassa tuleminen kertoa jostakin, vai onko se normaalia? Huolestuttaa todella..

Asiantuntija vastaa
25.11.2020 klo 12:36 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos viestistäsi, jossa mietit, että voiko olla niin, että olisit raskaana, vaikka menkat tulivat. Kerrot, että olet käyttänyt yhdynnässä kondomiehkäisyä ja kondomit ovat aina pysyneet ehjänä. Jos kondomia käytetään oikein eli koko yhdynnän ajan ja se on pysynyt ehjänä, se on täysin varma ehkäisväline. Näiden tietojen pohjalta ei siis kuulosta kovinkaan todennäköiseltä, että olisit raskaana. Toki lopullisen varmistuksen asialle saat vain tekemällä raskaustestin, mikäli asia sinua edelleen huolettaa.
Joskus kuukautisia muistuttavaa vuotoa saattaa toki tulla raskaudesta huolimatta, mutta kovin tavallista se ei ole. Normaalin kuukautiskierron häiriintyminen silloin tällöin on ihan tavallista, eikä siitä tarvitse huolestua. Kiertoa voi sekoittaa esimerkiksi stressi, nopea laihduttaminen, syömishäiriöt ja ylipaino. Mikäli kiertosi palaa suunnilleen normaaliksi, ei ole mitään syytä huolestua asiasta, mutta jos se on ollut aiemmin suht säännöllinen ja muuttuu kovin epäsäännölliseksi, kannattaa käydä lääkärissä tutkituttamassa, että mistä voisi olla kyse, sillä myös jotkut gynekologiset sairaudet ja yleissairaudet voivat aiheuttaa kuukautiskierron häiriöitä.
Kuvailemasi oireet heikotuksesta, vatsakivusta ja oksetuksen tunteesta voivat liittyä tosi moneen asiaan, esimerkiksi alkavaan vatsatautiin tai sitten myös vaikkapa kovaan jännitykseen ja stressiin. Tarkkaile oireita ja jos ne jatkuvat ja voimistuvat ilman selkeää syytä, kannattaa käydä lääkärissä.
On hyvin tavallista, että jos raskauden mahdollisuus oikein kovasti pelottaa, kehon normaalejakin tuntemuksia alkaa tulkita niin kuin ne viittaisivat raskauteen. Jos raskauden mahdollisuus on asia, joka vaivaa sinua kovasti arjessasi ja esimerkiksi estää seksistä nauttimisen, kannattaa miettiä, mistä tämä voisi johtua ja voisiko jokin muu ehkäisymenetelmä osaltaan auttaa sinua pääsemään huolestasi. Jos olet suljetussa vakisuhteessa, jossa kummallaaan ei ole seksitaudin mahdollisuutta, voisit ehkä miettiä, voisiko hormonaalinen ehkäisy olla sinua varten. Jos seksitautien ehkäisylle on myös tarve, joidenkin raskaudenpelkoa helpottaa tuplaehkäisy eli hormonaalinen ehkäisy yhdistettynä kondomiin. Erilaisista ehkäisyvaihtoehdoista voit käydä keskustelemassa kotikuntasi ehkäisyneuvolassa. Osa Suomen kunnista tarjoaa nuorille maksuttoman ehkäisyn, joten myös se tilanne kannattaa selvittää kotikuntasi osalta.
Mikäli koet, että pelkäät raskaaksituloa niin paljon, että se hankaloittaa seksi- tai muuta elämääsi, kannattaa asiasta tulla keskustelemaan esimerkiksi maksuttomaan seksuaalineuvontachattiimme.