Siirry sisältöön
Toimiiko ehkäisykapseli vielä?
ID 316850
Mulle laitettiin ihon alle ehkäisykapseli noin vuos sit ja on toiminut hyvin ei oo ollu menkkoja jne. Nyt lähiaikoina seksin jälkeen on alkanut tulemaan tiputtelevaa verenvuotoa ja vatsa on alkanut kramppaamaan. Ei oo enne ollu sitä ongelmaa mut nyt noin 2kk jälkeen sitä on alkanut tulemaan. Tiputteluvuotoa on kans alkanu olemaan ilman et harrastaa seksiä ja vähä huolestuttaa ku ei oo enne ollu sitä. Vähä mietityttää et toimiiko kapseli vielä vai onko seksin jälkeen limakalvot vaan vähän ärsyynty, vaikka en seksin aikana oo mitenkään kuiva. Sekin kun sitä on vasta lähiaikoina alkanu gapahtumaan ja kapselin otosta on jo tosiaan jonkun aikaa.

Asiantuntija vastaa
16.06.2025 klo 15:52 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotosta. Ehkäisykapseli toimii valmisteesta riippuen 3- tai 5 vuotta, joten sinun ehkäisykapselin pitäisi toimia vielä hyvin. Tiputteluvuoto tai kuukautisten paluu ei siis automaattisesti tarkoita, että ehkäisy ei toimisi — mutta se voi kertoa siitä, että elimistö reagoi hormoneihin hieman eri tavalla nyt kuin alussa.
Kerrot, että kuukautiset ovat jäänet pois kokonaan. Toisaalta kapselin haittavaikutuksia ovat kuukautisten epäsäännöllisyys, jotka voivat ilmetä juuri tiputteluvuotona. Seksin yhteydessä ilmaantunut verenvuoto voi puolestaan liittyä myös seksitautiin tai muuhun tulehdukseen, joten sellaisen mahdollisuus olisi hyvä poissulkea. Kehotankin sinua olemaan yhteydessä sinne, mistä kapselin, sait tai esimerkiksi ehkäisyneuvolaan.
Vaikka tilanne ei kuulosta vaaralliselta, se kannattaa ottaa puheeksi terveydenhuollossa. Tiputteluvuoto kapselin kanssa ei ole harvinaista, mutta jos siihen liittyy vatsakipua tai se tulee uutena oireena pitkän ajan päästä, on hyvä tarkistaa tilanne.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Halutessasi voit tulla keskustelemaan asiasta lisää seksuaalineuvontachattiimme.