Siirry sisältöön
Slinda-liuska katosi – voinko aloittaa uuden liuskan alusta kesken kaiken?
ID 318666
Käytän Slinda-pillereitä säännöllisesti. Olin liuskassa noin puolivälin kohdilla, mutta en muista tarkalleen, monennessako päivässä (joko 10. tai 17.). Hukkasin tämän kesken olevan liuskan reissussa, joten aloitin uuden liuskan sen ensimmäisestä pilleristä. Voiko tästä tulla jotain haittavaikutuksia, sillä nyt aloittaessani ikään kuin kesken kaiken uuden liuskan alusta, rytmi on mennyt sekaisin? En harrasta suojaamatonta seksiä, joten en ole huolissani ehkäisytehosta, vaan lähinnä ylipäätään tuosta rytmin sekaantumisesta.

Asiantuntija vastaa
30.01.2026 klo 08:46 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Slinda on keltarauhashormonia sisältävä valmiste, joka kuuluu ns. minipillereiden ryhmään. Slindan kaikki valkeat tabletit ovat samaa vaikuttavaa ainetta sisältäviä tabletteja ja laatan lopussa olevat vihreät ovat taas ns. lumetabletteja ja niissä vaikuttavaa hormonia ei ole. Käytännössä ei ole siis väliä mistä kohtaa laattaa valkeita pillereitä käyttää. Olit toiminut tilanteessasi siis aivan oikein, kun olet jatkanut toisesta laatasta valkeita pillereitä. Voit jatkaa nyt tuon uuden laatan normaalisti loppuun, sillä tärkeintä on, että ennen vihreiden tablettien käyttämistä on ottanut vähintään 24 tablettia valkeita hormonia sisältäviä tabletteja. Näin ehkäisytehokaan ei pääse missään kohtaa laskemaan.
Slindan ehkäisyteho perustuu munasolun irtoamisen estämiseen ja lisäksi valmiste muuttaa kohdun kaulan liman koostumusta. Omaa kuukautiskiertoa ei näin ollen ole ja mitään rytmiä ei voi laatan vaihdolla sekoittaa. Osalla käyttäjistä voi tulla vuotoa vihreiden tablettien aikaan tai niiden jälkeen eli tuon vuodon ajankohta voi nyt muuttua.
Tarvittaessa voit kysyä lisäneuvoa ehkäisyneuvolasta tai terveydenhoitajalta. Voit tulla juttelemaan ehkäisyyn liittyvistä asioista myös Väestöliiton nuorten seksuaalineuvontachattiin. Chattiin pääset tästä linkistä.