Siirry sisältöön
Seksuaalinen häirintä työpaikalla vaikuttaa elämääni.
ID 292737
Olen työelämässäni kokenut paljon sanallista seksuaalista ahdistelua ja huomaan tämän nyt vaikuttavan parisuhteeseeni. Koen olevani ikään kuin kohde/objekti, jonka täytyy tyydyttää mies ja pitää hänet kiinnostuneena.
Kerään huomiota mieheltäni pukeutumalla hyvin, mutta samalla ahdistun valtavasti, kun tulee tunne, ettei minua nähdä ihmisenä vaan seksiobjektina. Mies siis rakastaa minua valtavasti eikä itse koe asiaa näin, kaikki on vain oman pääni sisällä. Tiedän mieheni masturboivan ja sekin tuottaa ahdistusta, kun en pystynytkään tyydyttämään miestä. Tiedostan, ettei asia liity tähän, vaan jokaisella on oikeus omaan seksuaalisuuteensa. Silti tuntuu, että minua on tällöin huijattu.
Tuntuu siltä, ettei minun seksuaalisuuteni kuulu minulle, vaan muille. Uskon, että tähän liittyy miellyttämisen halu, mutta myös entiset päivittäiset utelut intiimeistä asioista töissä. Mitä minun kannattaisi tehdä?

Asiantuntija vastaa
31.03.2023 klo 10:58 - Päivi Stelin-Valkama , Perheneuvoja ja seksuaaliterapeutti
Kiitos tärkeästä kysymyksestäsi!
Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu työ- ja muissa yhteisöissä on edelleen ilmiö, jota helposti yritetään lakaista maton alle. Tämä voi tapahtua huumorin varjolla. ”Etkö nyt leikkiä ymmärrä? Oletko noin tosikko?” Tai sitten tilanteet ohitetaan eikä kukaan ole näkevinään tai kuulevinaan mitään. Eihän meidän työpaikallamme mitään häirintää tapahdu!
Mitä häirintä tarkoittaa
Tasa-arvovaltuutettu määrittelee tasa-arvolaissa tarkoitettua syrjintää siten, että Seksuaalinen häirintä tarkoittaa sanallista, sanatonta tai fyysistä luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä, jolla loukataan henkilön henkistä tai fyysistä koskemattomuutta erityisesti luomalla uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri.
Sukupuoleen perustuva häirintä tarkoittaa vastaavasti henkilön sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun liittyvää ei-toivottua käytöstä, joka saa aikaan vastaavanlaisia seurauksia.
Seksuaalinen ahdistelu puolestaan on rikos. Se tarkoittaa seksuaalista itsemääräämisoikeutta rajoittavaa fyysistä tekoa tai voimakkuutensa tai toistuvuutensa vuoksi sellaiseen rinnastuvaa sanallista tai muuta tekoa. Ahdisteluun voi siis syyllistyä myös koskettamatta toista.
Häirinnän vaikutukset
Kuvaat hyvin seksuaalisen häirinnän ja ahdistelun aikaansaannoksia. Uhrin rooliin kuuluu pelata korttinsa hyvin eli tässä tapauksessa jakaa yksityiselämäänsä uteliaiden kyselijöiden huviksi. Jos näin ei tapahdu, uhri voi joutua mitätöinnin ja vähättelyn kohteeksi tai tulla suljetuksi ulos työporukan seurapiireistä.
Kerrot entisistä päivittäisistä uteluista, jotka liittyivät intiimiasioihisi. Sellainen käytös työpaikalla on täysin asiatonta. En tiedä, liittyvätkö kokemuksesi nykyiseen vai johonkin aiempaan työpaikkaasi, mutta voisiko näistä asioista vielä keskustella työsuojeluvaltuutetun tai työterveyshoitajan kanssa?  Vaikka itse asialle ei enää voisi tehdä mitään, tulisit kuulluksi ja saisit sitä kautta oikeutta. Laiha lohtuhan se olisi, mutta ehkä parempi kuin ei mitään. Kun asiaton käytös nostettaisiin esille ja siihen puututtaisiin, muutos työyhteisössä olisi välttämätöntä.
Käsittelin tässä pitkään häirintä- ja ahdisteluilmiötä itsessään. Tämänhetkinen huolesi liittyy kuitenkin siihen, miten kokemasi ahdistelu nousee sinun ja miehesi väliin. Tiedät, että miehesi rakastaa sinua, mutta kun pukeudut kivasti, jokin ääni sisälläsi yrittää kuiskutella, että teet silloin itsestäsi seksiobjektin. Jokin toinen ääni väittää myös, että miehen masturbointi merkitsisi sitä, että hänen vaimonsa ei kykene tyydyttämään häntä. Välillä menneisyydestä nousee esiin ääni, joka olettaa, että naisen tehtävä työpaikalla on tarjota muille seksuaalista virikettä oman yksityisyytensä kustannuksella.
Järkesi tietää, että nämä äänet eivät puhu totta. Sinä et ollut vastuussa ahdistelluksi tulemisesta työpaikallasi vaan ne, jotka ahdistelivat ja passiivisesti myös kaikki sellaiset, jotka olivat paikalla, mutta sulkivat silmänsä ja korvansa puuttumatta asiaan.
Seksuaalisen häirinnän ja ahdistelun taustalla voi olla sekä yksilöiden epäkypsyyttä että ongelmia työyhteisön johdossa. Ehkä kateelliset kiusaajat ovat kokeneet kivan pukeutumisesi ja olemuksesi uhaksi, jota vastaan on taisteltu tekemällä intiimiasioistasi yleistä huvia. Tällainen toiminta on tietenkin törkeää ja kiellettyä. Jos kiusaaja ei piittaa toiselle aiheuttamastaan kärsimyksestä, hänen kannattaisi edes itsensä takia jättää testaamatta, miten hänen toimiaan arvioitaisiin mahdollisessa rikosoikeudellisessa prosessissa.
Tukea häirintää kokeneelle
Kiusatuksi tuleminen ei koskaan ole kiusatun syytä. Miten saisit tämän tiedon tavoittamaan myös tunteesi?  Toiminta työpaikallasi on ollut rajatonta. Ehkä kukaan ei rohjennut puuttua asioihin siitä pelosta, että joutuisi itse seuraavaksi uhriksi. Onkohan sinulla myönteisiä kokemuksia joistain muista työ- tai opiskelupaikoista, joissa kaikkia on kohdeltu asiallisesti?
Tietääkö miehesi kokemastasi seksuaalisesta häirinnästä ja ahdistelusta? Jos ei, voisitko ajatella kertovasi siitä hänelle? Kertominen ei tarkoita jokaisen inhottavan yksityiskohdan läpikäymistä, vaan sen jakamista, mitä häirintä on sinulle merkinnyt. Jos miehesi tietää tai tietäisi, miten sinua on loukattu tällä elämänalueella, miten voisitte yhdessä keskittyä vahvistamaan suhdettanne niin seksuaalisesti kuin muutenkin? Näitä asioita ja niiden nostattamia tunteita ei tarvitse eikä voikaan käsitellä kerralla valmiiksi. Voitte käydä niitä läpi juuri sellaisina annoksina, jotka pysyvät kohtuullisina kummallekin. Välillä on tarpeen ravistella ahdistavat tunteet ihan konkreettisesti yltään ja lähteä vaikka kävelylle antaen tuulen puhaltaa huolet mennessään.
Mietin myös elämäsi kokonaisuutta, kasvuasi naiseksi. Oletko kokenut itsesi riittävän hyväksi ja olosi turvalliseksi lapsuus- ja nuoruusvuosinasi? Oletko saanut olla perheessäsi se suloinen pieni tyttö, joka ihan vain olemassaolollaan on ilo kaikille? Onko elämässäsi ollut sellaisia miehen- ja naisenmalleja, joihin olet voinut samaistua? Kuvatessani tätä ihanuutta kärjistän toki vähän. Ymmärrän, että täydellisiä perheitä ei ole olemassa, mutta onko sinun kasvualustassasi ollut rakastavia aikuisia, joiden lämmössä olet saanut paistatella? Yksikin sellainen aikuinen riittää lapsen turvalliseen kasvuun. Jos tällaisesta aikuisesta on ollut puutetta, elämä voi onneksi tarjota myöhempiä korjausmahdollisuuksia. Sellaisia ovat esimerkiksi turvallinen parisuhde tai muut vakautta antavat ihmissuhteet.
Näen mielessäni kuvan, jossa pukeudut ihanimpiin ja kauneimpiin vaatteisiisi. Pyörähtelet peilin edessä ja tiedät olevasi viehättävä. Ehkä järjestät ihanien naisten illan, jossa kaikki saavat olla aistillisia, nauttia herkkuja ja tanssia, vauvat ja taaperot sylissä tai isovanhempien hoivissa. Tai ehkä kyseessä olisi laajemmin ihanien ihmisten ilta ilman muita määritteitä. Kun annat itsellesi luvan nauttia ja olla oma, sensuelli itsesi, myös lapsesi kasvaa ilmapiirissä, jossa ihminen saa olla kokonainen. Hän saa hyväksyä niin oman sukupuolisuutensa ja seksuaalisuutensa kuin muidenkin ihmisten oikeuden olla juuri sitä, mitä he ovat.
On rohkeaa, että lähetit tämän kysymyksen meille vastattavaksi. Tällä teolla olet ravistanut yltäsi viimeisetkin rippeet uhrin roolista. Olet nostanut esille monia ihmisiä koskettavan asian ja siten samalla auttanut muita. Miehesi kuulostaa hyvältä ja vakaalta kumppanilta vapautumisen tiellä. Voisitko vaikka näyttää tämän artikkelin hänelle keskustelunne pohjaksi?
Häirintään liittyvissä asioissa voit saada apua myös Naistenlinjasta.
Iloa ja lämpöä elämäänne!