Siirry sisältöön
Raskauden mahdollisuus
ID 292915
Onko raskauden riskiä, kun harrastimme suojaamatonta seksiä poikaystäväni kanssa kolmantena kuukautisten päivänä. Sen jälkeen kuukautiset päättyivät neljän päivän aikana. Ja sen jälkeen harrastimme uudestaan kolmen päivän jälkeen kuukautisten päätyttyä ja tapahtui vahinko. Otin kaksi päivää sen tapahtuman jälkeen jälkiehkäisyn ja kolmen päivän sen jälkeen menkat tulivat yhtäkkiä uudelleen. Edellisistä kuukautisista oli vasta 7 pv. Onko tämä normaalia, vaikka tiedän, että jälkiehkäisy saattaa sekoittaa kuukautiskiertoa? Seuraavat kuukautiset olisi pitänyt tulla vasta kahden viikon päästä. Tein kaksi viikkoa suojaamattomasta seksistä raskaustestin, mutta se oli negatiivinen. Minulla on edelleen epävarma olo. Teen kolmen viikon päästä uudelleen (suojaamattoman seksin päivästä laskien).

Asiantuntija vastaa
19.04.2023 klo 15:29 - Väestöliiton asiantuntija , Väestöliiton asiantuntija , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Olet ehkä jo saanut varmuutta tilanteeseen vastausta odotellessasi, mutta vastaan seuraavaksi kysymyksiisi. Ymmärrettävästi sinulla voi olla epävarma olo. Pohdit raskauden riskiä kuukautisten aikaisen suojaamattoman seksin jälkeen ja vahingon käytyä. Et kertonut tarkemmin, miten vahinko tapahtui eli rikkoutuiko esimerkiksi kondomi tai jäikö ehkäisystä huolehtiminen epähuomiossa väliin. Kertomasi vahingon kohdalla kierto oli siis edennyt muutamia päiviä kuukautisten loppumisesta eteenpäin.
Riski raskauden alkamisen suhteen on suurempi, mikäli suojaamattomassa yhdynnässä on oltu alkukierrosta ennen ovulaatiota. Kerroit ottaneesi jälkiehkäisyn kaksi päivää tapahtuneen jälkeen. Jälkiehkäisyllä pyritään estämään ovulaatio tai siirtämään sitä, jotta ovulaation aikaan mahdolliset siittiöt eivät olisi enää hedelmöityskykyisiä. Siittiöt voivat kuitenkin säilyä naisen kehossa hengissä useita päiviä. Siksi suojaamaton yhdyntä voi olla riski raskautumiselle useampia päivän ennen varsinaista ovulaatiota.  On huomioitava, että ovulaation ajankohta on yksilöllinen eikä tapahdu jokaisella naisella samassa kohti kiertoa. Jokaisella naisella ovulaation ajankohta voi vaihdella myös kiertokohtaisesti ja siksi mitään varmaa riskialtteinta aikaa ei voi todeta.
Viestistäsi jäi epäselväksi, millainen vuoto sinulla oli kolme päivää jälkiehkäisystä. Vuotohäiriöt ja lisäksi esimerkiksi pahoinvointi ja päänsärky ovat tavallisia jälkiehkäisyn jälkeisiä oireita. Noin puolivälissä kuukautiskiertoa voi myös esiintyä ns. ovulaatiovuotoa, joka on niukkaa ja kestää enintään muutaman päivän. Hormonaalinen jälkiehkäisy voi aikaistaa tai viivästyttää seuraavien kuukautisten alkamista, mutta pysyviä vaihteluita se ei aiheuta kuukautiskiertoon. Sen tehoon puolestaan vaikuttaa käytön ajoitus, ovulaation ajankohta ja käytetty jälkiehkäisymenetelmä.
Olitkin tehnyt jo ensimmäisen raskaustestin ja se oli negatiivinen. On hyvä ajatus tehdä vielä mainitsemasi uusi raskaustesti. Kolme viikkoa on luotettava väli negatiivisen tuloksen varmistamiseksi. Mahdollinen positiivinen tulos voi kuitenkin näkyä testissä jo ennen tätä. Mikäli kuukautiset eivät ala, voi testin toistaa viikko edellisestä testistä. Liian varhainen testaaminen ei kannata. Apteekkien ja markettien testeissä on testikohtaiset ohjeet oikealle testausajankohdalle. Silloin tuloksen saa luotettavimmin oikein. Jos testaamisen jälkeen, tuloksesta riippumatta, sinulla on epävarma olo, voit kysyä asiasta lisää myös terveysasemaltasi tai alueesi neuvolasta (ehkäisy-, perhesuunnittelu- tai äitiysneuvola).
Et kertonut, millaista ehkäisyä olette käyttäneet muutoin. Suojaamattoman yhdynnän osalta on hyvä huomioida raskauden mahdollisuuden lisäksi myös seksitautien mahdollisuus. Jos tautien mahdollisuutta ei ole vielä poissuljettu testein ja teistä ainakin toisella on ollut muita seksikumppaneita, on testaaminen kannattavaa. Jatkoa ajatellen rohkaisen miettimään, mikä ehkäisy tuntuisi sinusta parhaimmalta ja toimivimmalta vaihtoehdolta, jotta voit(te) turvallisin mielin nauttia ilman epävarmaa oloa ja huolta raskauden riskistä. Ehkäisyä voi pohtia neuvolapalveluiden lisäksi myös opiskelu- tai työterveyshuollon ammattilaisten kanssa.