Siirry sisältöön
Deittailu toistaa samaa kaavaa
ID 205426
Olen ollut sinkkuna 1,5 vuotta. Olin parisuhteessa ensirakkauteni kanssa 9 vuoden ajan. Koen olevani valmis uuteen parisuhteeseen, mutta ongelmana on että tapailusuhteet vaikuttavat noudattavan aina samanlaista kaavaa, enkä ymmärrä miten minun on mahdollista päästä parisuhteeseen kenenkään kanssa. Aluksi mies on kiinnostunut, hän laittaa paljon viestiä ja olen imarreltu huomiosta mutta vielä hieman varuillani. Pikkuhiljaa lämpenen ja innostun tyypistä. Tässä vaiheessa vastapuoli yleensä etääntyy, jolloin reagoin hyvin voimakkaasti. Tilanne tuntuu minusta maailmanlopulta, suorastaan panikoin. Yleensä suutun tai hermostun. Loppujen lopuksi minä olen se yhteyttä pitävä osapuoli ja odotan epätoivoisena viestiini edes jonkinlaista vastausta. Elämäni on tunnetasolla yhtä vuoristorataa. Nyt yritän tehdä toisin ja käyttäytyä ’normaalisti’. Tunnetasolla minusta tuntuu, että minut on taas hylätty, vaikka järjellä tiedän että minä en voi oikeasti lukea vastapuolen ajatuksia. Tekisi mieli lopettaa yhteydenpito kokonaan, vaikka tykkään miehestä. Mitä voin tehdä katkaistakseni kierteen?

Asiantuntija vastaa
21.09.2020 klo 08:56 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Kerrot viestissäsi deittailuun liittyvistä haasteista. Olet huolissasi siitä, että deittailu kulkee aina samaa kaavaa eikä etene kohti seurustelusuhdetta.
Deittailu on usein jännittävää aikaa. Joskus deittailu johtaa seurusteluun, mutta usein tiet erkanevat jo deittailun alussa. Mitä enemmän tunteita on pelissä, sitä pahemmalta se tuntuu, jos tunteille ei saakaan vastakaikua. Viestissäsi ei käy ilmi, missä olet tavannut ihmisiä, ja minkälaista vuorovaikutuksenne on ollut. Puhut kuitenkin viestittelystä, joten avaan vastauksessani hieman deittisovelluksiin, somedeittailuun ja viestittelyyn liittyviä hankalia ilmiöitä.
Jos olet tavannut ihmisiä deittisovelluksen kuten Tinderin kautta tai olet muuten ollut yhteydessä lähinnä viestittelemällä, on hyvä tuntea viestittelykulttuuriin liittyviä varjopuolia. Viestitellessä ei pysty samalla tavalla havaitsemaan sanatonta viestintää kuten eleitä ja ilmeitä tai äänensävyjä ja -painoja. Viestejä voi vahingossa tulkita eri tavalla kuin ne on tarkoitettu, ja joskus voi olla hankalaa saada selvää siitä, mitä lähettäjä viestillään toivoo tai tarkoittaa. Myös viestin lähettämättä jättäminen on valinta, joka tehdään jostain syystä.
Deittisovellusten ja viestittelyn varjopuolena on ilmiö, jota kutsutaan nimellä ghostaus. Ghostauksella tarkoitetaan sitä, että aluksi ihminen osoittaa kiinnostustaan paljonkin, mutta yhtäkkiä jättää vastaamatta viesteihin. Tämä voi tuntua todella pahalta siitä osapuolesta, joka koki suhteen etenevän seurustelua kohti. Ghostaus on viesteissä ja netissä helppoa, sillä vuorovaikutus ei ole kasvokkaista eikä toisen tunteita tarvitse käsitellä samalla tavalla kuin kasvokkaisissa suhteissa. Netissä on myös helppoa deittailla monia ihmisiä samaan aikaan. Mikäli tämä ilmiö kuulostaa kohdallasi tutulta, on sinun hyvä tietää ettet ole kokemuksesi kanssa yksin. Ghostaus on ikävä ilmiö, ja siitä tulisi puhua enemmän, jotta ihmiset oppisivat olevaan kunnioittavampia myös viestittelyn välityksellä tapahtuvissa ihmissuhteissaan.
Pohdit viestissäsi myös sitä, miten voisit katkaista kierteen, johon useampi ihmissuhde on ajautunut. Tätä voi katsoa niin, että on asioita, mihin voit vaikuttaa ja asioita, mihin et voi vaikuttaa. Aina on hyvä pyrkiä siihen, että ihmissuhteista oppii jotakin. Voimme esimerkiksi pyrkiä muovaamaan tapaamme olla vuorovaikutuksessa, mikäli havaitsemme toistuvasti loukkaavamme ihmisiä ja ajautuvamme riitoihin. Samaan aikaan ei kannata yrittää muovata itseään toisen ihmisen toiveiden mukaiseksi. Se, että suhteet eivät ole tuottaneet toivomaasi tulosta, ei tarkoita sitä, että olet tehnyt jotakin väärää. Monesti on niin, että ihminen on deittaillut kymmeniä ihmisiä, joista vain yhden kanssa syntyy molemminpuolisesti jotain syvempää. Mikäli toinen ihminen lakkaa olemasta vuorovaikutuksessa kanssasi, on tämä päätös hyväksyttävä, vaikka se tuntuisi epäkunnioittavalta kohtelulta. Jokaisella on oikeus rajata ihmissuhteitaan, vaikka varjopuolena onkin se, että toinen ihminen saattaa laiminlyödä vastuunsa siitä, että päättää suhteen toista kunnioittavalla tavalla toiveensa ilmaisten. Emme kuitenkaan voi opettaa toista käyttäytymään oikein, vaan tämä hänen on opittava itse.
Torjutuksi ja hylätyksi tuleminen tuntuvat aina pahalta ja kannattaa antaa itsensä surra päättynyttä suhdetta. Kerrot viestissäsi tunteiden vuoristoradasta, mutta viestissäsi ei käy ilmi, koetko näin elämässäsi ylipäätään vai liittyen kyseisiin ihmissuhteisiin? Mikäli koet, että et voi hyvin, on tärkeää, että voit puhua voinnistasi jollekin läheiselle tai otat mahdollisesti yhteyttä terveydenhuoltoon. Olet myös lämpimästi tervetullut juttelemaan tilanteestasi lisää seksuaalineuvontachattiimme.
Tunteiden hallinnassa voi myös saada apua keskittymällä mielekkääseen tekemiseen tai harjoittelemalla esimerkiksi tietoista läsnäoloa (mindfulness). Mindfulnessistä löydät paljon tietoa googlaamalla.
Voimia ja tsemppiä! Toivottavasti vastauksestani on apua pohdintoihisi.