Siirry sisältöön
Olen 16 vuotias tyttö ja minulla on kondylooma, e...
ID 204277
Olen 16 vuotias tyttö ja minulla on kondylooma, en ole käynyt asian tiimoilta lääkärissä, mutta tiedän minulla olevan se sillä entisellä poikaystävälläni on se ja minulla on myös oireita. Alapäässäni on jonkun verran kondyloomia ja mietin, voiko niitä olla myös emättimessä siellä sisällä, kun seksin harrastaminen sattuu ja välillä sieltä vuotaa kirkasta hajutonta nestettä. Uskon että minulla on kondylooma myös suussa sillä nielussa näkyy kohoumia ja mietin voinko edes suudella tai antaa suuseksiä muille enään? Voinko enään koskaan harrastaa seksiä, varsinkaan ilman kondomia? Onko kondylooman hoitoon olemassa kotikonsteja, sillä lääkäriin hakeutuminen ei ole taloudellisista syistä ja perheeni uskonnollisista arvoista johtuen mahdollista.

Asiantuntija vastaa
01.09.2020 klo 09:07 , Väestöliitto
Moi ja kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viesteissäsi kondyloomaa, ja sen vaikutusta seksiin. Pohdit myös sitä, että lääkäriin hakeutuminen ei ole mahdollista taloudellisista ja uskonnollisista syistä johtuen.
Kondylooma on HPV-infektioihin kuuluva tauti, joka on viruksen aiheuttama. HPV:llä viitataan papilloomavirukseen. Papilloomaviruksia tunnetaan paljon, joista osa aiheuttaa infektioita iholla, osa limakalvoilla. HPV-infektio on usein oireeton, ja hyvin yleinen.  Esimerkiksi syylät käsissä ovat HPV:n aiheuttamia infektioita iholla. Kondyloomaa aiheuttavat virustyypit 6 ja 11. HPV:n aiheuttamia infektioita ei voida parantaa, mutta näkyviä oireita kuten kondyloomia genitaalialueilla voidaan hoitaa niin, että niistä aiheutuva haitta vähenisi.
Kun naisella on kondyloomia emättimessä, on tärkeää ottaa papakoe eli irtosolututkimus, jotta voidaan poissulkea kohdunkaulan solumuutokset. Lääkäri määrittelee tarkemmin hoidon ja seurannan tarpeen yksilöllisesti, joten rohkaisisin sinua olemaan yhteydessä terveyskeskukseen asiassa. Kondyloomia aiheuttavat virukset kuuluvat matalan riskin ryhmään eli kondyloomasta ei sairautena tarvitse liikoja huolestua. Diagnoosia ei kuitenkaan kuuluisi tehdä itse, sillä kyse voi olla jostain muustakin tulehduksesta. On toki todennäköistä, että kyseessä on kondylooma, mikäli entisellä poikaystävälläsi on todettu kondylooma. Samaan aikaan täytyy todeta, että diagnoosin tekee aina lääkäri.
Yksi tärkeä kysymys on, että onko entinen poikaystäväsi testannut myös muut seksitaudit? Seksitaudit voivat olla oireettomia, ja mikäli teillä on ollut seksiä ilman kondomia, on seksitautitestaus ainoa tapa varmistaa, voisiko sinulla olla jokin toinen seksitauti. Seksitaudeista testataan yleisimmin klamydia ja tippuri seksitapojen mukaisesti vanupuikkotestillä sekä kuppa ja hiv verikokeella. Kondylooma ja herpes todetaan oireiden perusteella.
Sinun on hyvä tietää, että seksitautien testaus  on ilmaista eikä sinun tarvitse puhua asiasta vanhempiesi kanssa. Voit itse soittaa terveyskeskukseen kysyäksesi testeistä ja lääkärintarkastuksesta eivätkä vanhempasi pääse tarkastelemaan sinun tietojasi omakannasta. Seksitautitestaus on tärkeää aina silloin, kun on ollut seksiä ilman kondomia eikä ole varma seksikumppanin tilanteesta seksitautien suhteen. Seksitaudeilla voi olla terveyden kannalta ikäviä seurauksia, mikäli niitä ei hoideta. Seksitautien testaaminen onkin osa terveydestä huolehtimista. Huolesi perhetaustasi ja uskonnollisten vakaumusten suhteen on ymmärrettävä, ja voi olla todella vaikea päätös hakeutua seksitautitesteihin ja lääkärin vastaanotolle. On kuitenkin myös totta, että lääkärin vastaanotolla käydään gynekologisissa vaivoissa myös muihin kuin seksitauteihin liittyen. Seksitautien testaamisella suojelet myös muita seksikumppaneitasi mahdollisilta tartunnoilta.
Vielä viimeisenä kommentoin kondyloomaa, seksiä ja suutelua. Suun oireet olisi hyvä näyttää lääkärille, ja on mahdollista, että tauti tarttuu suusta suuhun. Emme kuitenkaan voi olla täysin varmoja, onko kyse kondyloomasta. Erilaiset infektiot voivat aiheuttaa oireita suussa. Seksissä kondylooman tarttumista ei voi välttämättä estää edes kondomin tai suuseksisuojan avulla, mutta hoitamalla näkyviä kondyloomia sekä huolehtimalla kondomin tai suuseksisuojan käytöstä, voit tehdä parhaasi tarttumisen ehkäisemiseksi. Tartunnasta kannattaa puhua seksikumppanille, mutta samaan aikaan on myös hyvä tietää, että moni kantaa HPV- virusperheeseen kuuluvaa virusta tietämättään eli oireettomana. Eli periaatteessa seksiin voi aina liittyä seksitautiriski, oli oireita tai ei. Kondylooma ei ole este seksin harrastamiselle, mutta kannattaa varmistaa, että kyseessä tosiaan on kondylooma, jolloin asiasta on myös helpompi keskustella seksikumppanin kanssa. Uuden seksikumppanin kanssa kannattaa aina käyttää kondomia tai suuseksisuojaa, mutta myöhemmin voi myös keskustella siitä, miltä tuntuisi ajatus siitä, että jättää suojan pois.
Rohkaisen sinua pohtimaan lääkärinvastaanottoa ja seksitautitestausta uudelleen. Palvelut ovat kuitenkin sinulle ilmaisia eikä vanhempiesi tarvitse tietää sitä, että olet käynyt niissä. Olet myös tervetullut seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan asiasta lisää. Tsemppiä ja hyvää vointia sinulle!