Siirry sisältöön
Moikka! Olen ollut parisuhteessa mieheni kanssa no...
ID 302033
Moikka! Olen ollut parisuhteessa mieheni kanssa noin puolivuotta. Kyseessä on minun ensimmäinen suhde (nainen 22v). Suhteemme on todella epävakaa, sillä meillä tulee jatkuvasti pienistä asioista ISOJA riitoja. Kun olen raivoissani huomaan, että monesti yritän kiristää kumppaniani hänelle rakkailla asioilla ja viimeeksi rikoin hänen taideteoksensa vihantuulessa. Miten voisin päästä tästä pois . Tällä hetkellä suhteessamme en koe että minua ymmärretään ja kuullaan ja tällöin pantattuani näitä tunteita se pääsee vihanpuuskana ulos. Haluan kehittyä ja saada tämän suhteen toimimaan. Miten saan hänen anteeksi annon.

Asiantuntija vastaa
04.03.2024 klo 08:27 - Nina Svedström-Koskinen , perheneuvoja, psykologi ja seksuaaliterapeutti , Suomen evankelis-luterilainen kirkko
Hei!
Jos ymmärrän oikein haluaisit pois siitä, että tunteet eivät saisi riidan aikana ihan noin pahasti valtaansa. Pohdin, mikä tunne sinulle herää siinä kohtaa, kun sinua alkaa ärsyttää jokin asia suhteeseenne liittyen. Joskus jo se, että nimeää tunteen ja pohtii syytä sen taustalla voi auttaa. Mitä silloin ajattelet ja mitä tunnet kehossasi? Mitä olet ajatellut tai tuntenut juuri ennen kyseistä tapahtumaa? Huomaatko, onko tunteellasi sinulle jokin viesti? Ota tunteesi todesta äläkä ohita tai vähättele niitä. Tunteen vallatessa mielen, on huomattavasti vaikeampi ajatella.
Kerrot tarpeistasi, ettet koe tulevaksi kuulluksi ja ymmärretyksi ja päädyt panttaamaan tunteitasi. Näin niistä tulee isompia ja niitä on hankalampi säädellä. Kerrot, että haluat kehittyä asian suhteen, mikä on tietenkin hyvä asia.
Se, miten saat anteeksiannon mieheltäsi, on asia, jota pitää kysyä häneltä. Jos hän ei vastaa tai osaa vastata, voit seurata, miten joku toinen on saanut hänet antamaan anteeksi jonkun vastaavan asian. Jos hän näkee, että olet miettinyt riitojanne ja yrität kehittyä itse, voi sekin jo auttaa.
Voit myös katsoa läpi Pari Tunnetta-parisuhdekurssin osion Riitelyn pysäyttäminen.
Riitelyn pysäyttäminen – PariTunnetta
Ensin tulisi kurssin mukaan tunnistaa kehä, ottaa se puheeksi ja pysähtyä. Jos ymmärsin oikein, olit jo vähän alkanutkin tunnistaa kehää. Tämän jälkeen tulisi myöntää oma osuus riidassa ja tunnistaa omat sekä pinnalla että pinnan alla olevat tunteet ja olotilat. Sen jälkeen tulisi yrittää ymmärtää, miten omat tavat reagoida ja käsitellä tunteita, vaikuttavat kumppaniin. Seuraava askel on yrittää oppia kysymään toisen syvemmistä tunteista tarkemmin ja toisaalta oppia kertomaan myös omista syvemmistä tunteista toiselle. Tätä seuraavassa vaiheessa pitäisi pyrkiä näkemään kumppani ystävänä ja kehä vihollisena.
Hyvää kevään jatkoa ja kaikkea hyvää orastavaan parisuhteeseenne!
Ystävällisin terveisin,
perheneuvoja, psykologi ja seksuaaliterapeutti Nina Svedström-Koskinen