Siirry sisältöön
Moikka Mitä tehdä, kun kaveria on ahdistellut(=s...
ID 158980
Moikka Mitä tehdä, kun kaveria on ahdistellut(=semi stalkannut, lähettänyt ei-haluttuja alastonkuvia, yrittänyt olla kaverin lähellä ja yhdessä tämän kanssa, vaikka kaveri sanonut monta kertaa, ettei ole kiinnostunut) yksi meidän ikäinen poika (14-15) jo jotain puoli vuotta? Tällä hetkellä kaveria ahdistelee anonyymi snäpissä, joka todennäköisesti on tämä poika, mutta ei olla täysin varmoja onko se hän. Eikä myöskään tiedetä, mitä tehdä… Kaverini haluaisi jättää asian sikseen, mutta mielestäni asialle täytyy tehdä jotain.

Asiantuntija vastaa
26.03.2020 klo 15:31 , Väestöliitto
Moikka, kiitos tärkeästä viestistäsi ja kiitos siitä, että olet hyvä ystävä!
Kerrot tilanteesta, jossa ystävääsi seksuaalisesti häiritään ja ahdistellaan. Asiaan on ehdottomasti puututtava – hienoa että otit yhteyttä!
Ystävälläsi on oikeus elää elämäänsä niin, ettei tule häirityksi. Ei-haluttujen nakukuvien lähettäminen on epäasiallista käytöstä.
On myös siksi tärkeää puuttua asiaan, että tämä kyseinen poika saa ymmärryksen ja oppii, ettei näin voi toimia. Ketään ei voi pakottaa tai painostaa tykkäämään itsestä, eikä nakukuvia saa lähettää toiselle ilman suostumusta.
Nyt on aika toimia – hienoa, että olet tässä ystäväsi apuna ja tukena!
Näytä ystävällesi tämä viesti jonka olet laittanut meille. Sen jälkeen voisitte yhdessä miettiä, olisiko teidän lähipiirissä joku luottoaikuinen jolle voisitte yhdessä kertoa tästä asiasta?
Tällainen henkilö voi esimerkiksi olla vanhempi, aikuinen sisarus, setä, täti, nuorisotyöntekijä tai vaikka opettaja tai terveydenhoitaja. Turvallinen aikuinen voi auttaa teitä olemaan yhteydessä poliisiin ja tekemään rikosilmoituksen.
Kertokaa aikuiselle, että teillä on tärkeä asia, joka on vaivannut teitä molempia. Jos tuntuu hankalalta puhua, voisitteko kertoa asiasta videolla ja lähettää sen aikuiselle esimerkiksi Whatsappina. Voitte myös näyttää tämän viestin ja vastauksen, kirjoittaa asian kirjeeseen tai lähettää sähköpostia. Tarvittaessa voitte myös käyttää tätä huolilomaketta.
Voitte ottaa itse myös yhteyden poliisiin, vaikka somen kautta tästä  – ja kysyä neuvoa kuinka olisi hyvä toimia.
Nyt on tärkeää, että ystäväsi ottaisi kuvakaappaukset kaikista yhteydenotoista, kuvista, videoista, materiaalista ja sometileistä, joista on tullut epäasiallista viestiä.
Muistattehan, että kaverisi ei ole tehnyt mitään väärin tai huonosti. On tosi ymmärrettävää, että näin epämukavassa tilanteessa haluaisi vain unohtaa koko asian. Ja sinä ystävänä, teit oikein kun mietit, että nyt on hyvä saada aikuisen mielipide asiaan – eli nyt rohkeasti kertomaan kaikesta tästä jollekin luotettavalle aikuiselle.
Voitte tulla myös yhdessä meidän seksuaalineuvontachattiin, jonka aukioloajat löytyvät tämän sivun yläosasta. Voimme yhdessä keksiä keinon jolla helpottaa tukalaa tilannetta.