Siirry sisältöön
Miten voin lisätä luottamusta e-pillereihin?
ID 250728
Hei! Minulla on ongelmana se, että en luota e-pillereihin. Ovat olleet käytössä kohta kolme kuukautta ja olen ottanut ne aina täsmälleen samaan kellon lyömään vuorokaudesta, joten mitään unohduksia ei siis ole ollut. En vain pääse eroon hermoilusta, että mitä jos e-pillerit eivät toimikaan eli tulisi ei-toivottu raskaus. Onko neuvoja siihen, kuinka voisin lopettaa hermoilun? (Ikää on minulla 17,5 vuotta ja luonteenpiirre tosin on yleensäkin aika varmisteleva/hermoileva riippumatta asiasta.)

Asiantuntija vastaa
21.05.2021 klo 11:04 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi, että sinun on vaikea luottaa ehkäisypillereiden ehkäisytehoon. Kysyt neuvoja siihen,  että miten voisit lopettaa hermoilun. Kerrot myös, että hermoilet ja varmistelet paljon asioita elämässä ylipäänsä.
Kuten varmaankin jo tiedät, ehkäisypillereiden teho on erittäin hyvä, ja ne ovat hyvin yleinen ehkäisymenetelmä. Mikään ehkäisyväline ei tuo 100% suojaa raskaudelta, mutta ne tuovat niin hyvän suojan, että pienessä epävarmuudessa on luotettavaa elää. On totta, että hormonikierukka ja ehkäisykapseli ovat vielä aavistuksen luotettavampia kuin pillerit, ennen kaikkea siksi, ettei niiden ehkäisyteho ole oman muistin varassa. Tässä kohtaa on kuitenkin tärkeää miettiä, että onko lopulta kyse itse ehkäisyvälineestä vai hermoilisitko ehkäisyvälinevalinnasta huolimatta?
Elämässä ylipäänsä on tärkeää oppia sietämään epävarmuuden tunnetta, ja silloin, kun tietää huolehtineensa ehkäisystä mallikkaasti, on jatkuva hermoilu asian suhteen tarpeetonta. Ei-toivotut raskaudet liittyvät yleensä siihen, että ehkäisypillereitä ei ole käytetty ohjeiden mukaisesti. Rohkaisenkin sinua etsimään keinoja, joilla voit rauhoittaa itseäsi ja tietyllä tapaa harjoittaa sen hyväksymistä, että pienen pieni epävarmuus kulkee matkassa mukana. Epävarmuuden sietämisen harjoittelu auttaa elämässä ylipäänsä, sillä lopulta kaikkea ei pysty kontrolloimaan.
Ja vielä lopuksi, mikäli olet kova hermoilemaan ja varmistelemaan asioita ylipäänsä, voisi olla hyvä keskustella näistä asioista ammattilaisen kuten kouluterveydenhoitajan kanssa. Voit kertoa hänelle tarkemmin, millaisissa asioissa ja miten varmistelu ja hermoilu elämässäsi näyttäytyy. Voitte yhdessä etsiä keinoja, joilla pystyt keskittymään hetkeen jossa olet murehtimisen sijaan. Tietoisuustaitojen harjoittelemisesta voi myös olla merkittävää apua, ja Mieli Ry:ltä löytyy harjoitteita tähän.
Olet myös lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan, mikäli vastaus mietityttää.