Siirry sisältöön
Miten päästä yli pettämisestä?
ID 237194
Olen joutunut kokemaan parisuhteissa pettämistä jo aiemmin. Viime kesänä sain selville mieheni pitäneen 2 v ajan salasuhdetta. Mies jätti sivusuhteen, haluaa olla kanssani. Minun on vaikea antaa anteeksi, luottaa, palaan aina vanhoihin asioihin vaikka yritän parantaa tapojani. Päästän suusta sammakoita. Haluaisin löytää keinoja miten annan anteeksi, työkaluja siihen miten antaisin toiselle mahdollisuuden kun sen lupasin, miten estän sammakot suusta?

Asiantuntija vastaa
04.01.2021 klo 16:16 , Väestöliitto
Hei,
on ymmärrättevää, että luottamuksen pettäminen ei korjaudu nopeasti. Kahden vuoden mittainen sivusuhde on pitkä aika, jolloin miehesi on pitänyt sinulta salaisuuksia. Kerrot, että olette halunneet jatkaa, mutta asiat tulevat usein mieleen ja suusta tulee sammakoita. Viestisi on niin lyhyt, että paljon ykstyiskohtia jää uupumaan – en saanut selvivyyttä onko pettämistä ollut aiemmin tässä suhteessa vai edellisissä ja minkä verran olette pystyneet puhumaan tapahtuneesta ja käymään sitä yhdessä läpi? Millainen salasuhde oli? Miten miehesi suhtautuu sammakoihin tai vaikeuteesi luottaa? En myöskään tiedä kauan olette olleet yhdessä, onko teillä lapsia ja millainen teidän suhteenne muuten on. Mutta vastaan nyt näillä tiedoilla mitä kerroit.
Nyt aikaa on kulunut n. puoli vuotta. Miten suhtautumisesi asiaan on muuttunut alkujärkytyksestä? Onko asiaa mielestäsi käsitelty liian vähän? Parit voivat joskus päätyä hankaliin kierteisiin pettämisen jälkeen, kun “pettäjä” voi vaatia asian olevan unohdettu ja anteeksiannettu, kun taas  “petetty” ei pääse asiasta yli ja voi toisaalta myös nostaa asian esiin jatkuvasti. Asia on luultavasti molemmille kipeä ja aiheuttaa paljon tuskallisia tunteita – eihän kukaan niihin haluaisi jatkuvasti palata ja toisaalta taas ei voi olla palaamatta. Tämä onkintodella ymmärrettävää, sillä anteeksiantaminen (myöskään itselleen) ja luottamuksen uudelleenrakentaminen eivät tapahdu hetkessä, eikä kumpikaan osapuoli voi olettaa näin tapahtuvan.
Monesti asiaa voi joutua käsittelemään niin kauan, että se on todella käsitelty. Mitä syvempiä tunteita pettäminen herätti minussa ja olenko voinut käsitellä ne? Pystynkö oikeasti antamaan toisen mahdollisuuden? Nämä ovat vaikeita kysymyksiä ja ratkeavat usein vasta kun aikaa kuluu. Parit hyötyvät näissä tilanteissa paljon ulkopuolisesta avusta, sillä kotona keskustelut päätyvät helposti aina uudelleen samalle uralle. Suhteen uudelleenrakentamiseen tarvitsee usein työkaluja ja toisaalta on tärkeää saada käsitellä ja ymmärtää omia tunteitaan ja toimintaansa.
Tärkeää on myös pitää itsestään mahdollisimman hyvää huolta. Teillä on ollut iso kriisi – on tärkeää pitää huolta perusasioista kuten nukkuminen, syöminen, yhteydenpito ystävien ja läheisten kanssa ja nauttiminen jostakin itsellesi tärkeästä tekemisestä. Entä onko teillä myös yhdessä hyviä hetkiä ja läheisyyttä? Voitteko myös kokea arjen mielekkäksi? Tarvitaan myös hetkiä, jolloin sovitaan, että nyt ei palata tähän vaikeaan aiheeseen.
Tässä kohtaa on myös suositeltavaa olla erityisen  avoin ja rehellinen menemisten ja tekemisten suhteen. Eli kumppanin tulisi kaikin tavoin yrittää korjata luottamusta ja haluta vahvistaa teidän suhdettanne toimillaan. Tätä keskustelua on hyvä käydä usein, mitä kaikkea toivon kumppanilta että luottamukseni vahvistuisi ja mitä voimme yhdessä tehdä, jotta selviämme tästä?
Suosittelisin vahvasti, että otatte yhteyttä ammattilaiseen. Jos miehesi ei ole halukas tähän, voit hakea tukea myös itsellesi. Voit myös ottaa yhteyttä Väestöliiton maksuttomiin parisuhdepalveluihin.