Siirry sisältöön
Mitä seksuaaliselle haluttomuudelle voi tehdä?
ID 306427
Hei, olen 22-vuotias nainen ja kärsinyt nyt muutaman kuukauden haluttomuudesta. Tämä hankaloittaa parisuhdettani, kun miehelläni on suuret tarpeet. Minusta myös tuntuu pahalta, kun olen aina ollut seksuaalisesti todella aktiivinen ja halukas, nyt kuitenkin ajatuskin että muhun koskettaisiin, inhottaa. Taustalla nyt e-pillereiden vaihtorumba. Olen syönyt Qlaira-pillereitä monta vuotta, mutta muutin toiselle paikkakunnalle jossa ei ole ilmaisissa pillerivaihtoehdoissa kyseistä pilleriä. Söin 3 kuukautta Slindaa, mutta paino nousi paljon, rinnat kasvoivat ja kuukautiset jäivät pois kokonaan, ja haluttomuutta oli myös. Nuo oireet eivät miellyttäneet joten kokeilin seuraavia pillereitä. Nyt käytössä toista kuukautta dienorette-pilleri, paino ilmeisesti tuli jäädäkseen mutta vuodot jatkui normaalisti. Seksihaluja ei kuitenkaan ole. Haluaisin haluta mutta ei. Mitä voin tehdä? Hormoonit varmasti sekaisin kun pillerit vaihtunut ja haluttomuus todennäköisesti johtuu siitä, mutta miten kauan voi mennä että hormonitasapaino tasoittuu ja halut mahdollisesti palaa? Vai onko mahdollista että nämäkään pillerit eivät vain sovi minulle ja ellen vaihda pillereitä tai ehkäisymenetelmää niin halut eivät palaa?

Asiantuntija vastaa
05.04.2024 klo 13:30 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotosta ja hyvä, että selvittelet asiaa. Seksuaalinen haluttomuus on todella tavallinen ilmiö ja usein se on monen asian summa. Sen vuoksi haluttomuutta on hyödyllistä tarkastella eri näkökulmista oikea syyn tai syiden löytämiseksi. Voit lukea haluttomuudesta lisää artikkelistamme.
Useimmille on apua siitä, jos seksuaalisesta haluttomuudesta pääse juttelemaan aihetta tuntevan ammattilaisen kanssa, esimerkiksi seksuaalineuvonnassa. Tervetuloa siis seksuaalineuvonta–  tai ajanvarauschattiimme. Joillakin hyvinvointialueilla on myös tarjolla seksuaalineuvontaa. Voit selvittää oman hyvinvointialueesi palvelutarjontaa heidän verkkosivuiltaan.
Ehkä olet jo ottanut seksuaalisen haluttomuuden puheeksi myös lääkärin kanssa, kun olet kokeillut eri ehkäisyvalmisteita? Jos et, niin suosittelen siitä myös hänelle mainitsemaan. On tavallista, että eri valmisteisiin voi liittyä sivuoireita, mutta yleensä ne tasoittuvat muutamien kuukausien (3-6kk) käytön jälkeen. Liian nopeita johtopäätöksiä ehkäisyvalmisteiden sopivuudesta tai sopimattomuudesta ei kannata siis tehdä.
Ylipäänsä on tavallista, että seksuaalinen halu vaihtelee samallakin ihmisellä elämäntilanteesta toiseen. Siihen voi vaikuttaa vaikka stressi, kiire, yleinen mieliala ja ihmissuhteisiin liittyvät pulmat. Voit tutustua ja pohtia seksuaalista halua ja haluttomuutta myös kirjallisuuden, podcastien ja esimerkiksi YEL Areenasta löytyvien ohjelmien kautta.
Toivottavasti vastaukseni auttaa sinua asiassa eteenpäin. Se että olet tunnistanut asian ja aktiivisesti haet muutosta siihen, on hyvä alku seksuaalisen halun uudelleen löytymiselle. Hyvää jatkoa sinulle!