Siirry sisältöön
Mitä, jos seksuaaliset halut ovat eriparia?
ID 277003
Onko normaalia, että mun seksuaaliset halut eivät ole yhtä suuret kuin mun poikaystävällä? Me nähään mun poikaystävän kanssa toisiamme vain viikonloppuisin sen töiden takia ja tuntuu että hän odottaa aina innoissaan sitä että pääsee harrastamaan seksiä. Jostain syystä minua ei kuitenkaan innosta samalla tavalla kuin joskus vuosi sitten. Mistä tämä voisi johtua ja onko normaalia että ei halua yhtä paljon seksiä kuin kumppani? Kumppanissani ei siis ole mitään vikaa, rakastan häntä oikeasti ja meillä on suhteessa kaikki hyvin ja nautimme toistemme seurasta. Tuntuu vaan, että minulle on ensisijaista viikonloppuisin se, että saan toisenlaista läheisyyttä kuin seksiä, eli siis esimerkiksi yhdessä ja lähekkäin oloa peiton alla, halailua, pussailua ja muuta läheisyyttä. Viimeinen vuosi on ollut minulla vähän henkisesti kuormittavaa ahdistuksen ja stressitekijöiden takia ja sen takia, että terveyteni on oikkuillut. Minulla on muun muassa ollut useita emätintulehduksia ja tällä hetkellä minulla on virtsatulehdus. Voiko heikko mielenterveys ja muut terveydelliset tekijät vähentää haluja? Harmittaa erittäin paljon että haluni ovat poissa, sillä rakastin sitä millaista seksielämämme oli vielä silloin kun minulla oli kunnolla haluja… Harmittaa ja ahdistaa, kun tuntuu että minun ja poikaystäväni seksihalut eivät kohtaa… Olen puhunut asiasta avoimesti poikaystäväni kanssa ja hän osoittaa minulle ymmärrystä asian suhteen, mutta tuntuu silti pahalta.. tuntuu että en ole normaali verrattuna muihin ihmisiin..

Asiantuntija vastaa
11.05.2022 klo 16:26 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi halujen eriparisuutta suhteessanne, mikä on itseasiassa hyvin tavallista, ellei jopa väistämätöntä suhteissa. On myös tavallista, että halut seksin suhteen vaihtelevat elämän varrella. Usein suhteen alussa seksihaluja on enemmän, mikä voi tasaantua tai vähentyä ajan kanssa. Kummassakaan teissä ei ole mitään vikaa sen takia, että haluatte seksiä tai läheisyyttä eri tavalla.
Kerrot, että olette keskustelleet asiasta poikaystävän kanssa, mikä on tärkeää, jotta voitte löytää yhteisymmärryksen asialle. Seksiä ei kannata tehdä, mikäli sitä ei halua. Toisaalta seksin tekemiselle voi keskustelun avulla löytää sellaisia tapoja nauttia, mitkä tuntuvat molemmille mahdolliselta kyseisessä hetkessä. Joskus kuitenkin voi olla kyse myös siitä, ettei halua yksinkertaisesti ole. Täältä voit lukea lisää siitä, mitä voi tehdä, kun halu on kateissa.
Kun haluttomuus tuntuu itselle ongelmalta, voi haluttomuutta lähteä myös työstämään. Tällöin on tärkeää tutkia halun “kaasuja ja jarruja”. Mitkä asiat lisäävät omalla kohdalla halua seksiin? Mitkä puolestaan vähentävät haluja? Onko kaasuja mahdollista lisätä erilaisilla keinoilla? Joskus keinot vaativat muutoksia muihin elämän osa-alueisiin, ja kaasua voi lisätä esimerkiksi hoitamalla omaa mielenterveyttä. Halua ei voi pakottaa tulemaan, mutta sitä voi houkutella erilaisin keinoin.
Kuten itsekin pohdit, stressi, ahdistus ja muut mielenterveysoireet ovat tavallisia seksuaalista halua alentavia tekijöitä. Saatko tällä hetkellä apua näiden asioiden käsittelyyn? Monesti mielenterveyden haasteet näkyvät seksuaalisessa hyvinvoinnissa, ja toisaalta mielenterveyden tilanteen paraneminen voi näkyä myös seksuaalisen hyvinvoinnin kohenemisena. Suosittelen, että olet asiassa yhteydessä kouluterveydenhoitajaan tai lääkäriin, jotta saat tukea mielenterveyden haasteisiin. Kannattaa myös tutustua omahoito-oppaisiin sekä esimerkiksi tietoisuustaitojen harjoittamiseen. Jälkimmäinen on taito, josta voi olla pidemmällä tähtäimellä apua kaikenlaisissa elämän kiemuroissa. Löydät lisää tietoa tietoisuustaidoista täältä. Myös itsemyötätuntoharjoituksista voi olla apua. Löydät harjoituksen itsemyötätunnosta esimerkiksi täältä. Lisäksi kannattaa panostaa omaan hyvinvointiin liikkumalla oman jaksamisen mukaan sekä tapaamalla kavereita, vaikka olisi ahdistunut olo. Kannattaa myös rauhoittaa illat, ja panostaa riittävään lepoon. Kannattaa tehdä sellaisia asioita, jotka tuovat sinulle pidemmällä tähtäimellä iloa elämään, vaikka se tällä hetkellä tuntuisi vaikealta!
Lopuksi kirjoitan vielä hieman emättimen tulehduksista. Erilaiset tulehdukset emättimessä aiheuttavat monesti kiusallisia oireita, mikä ei lisää halua seksiin. Silloin, jos tulehdus on päällä, ei ainakaan yhdyntää tai suuseksiä tulisi edes harrastaa ennen kuin tulehdus on parantunut kunnolla. Oletko lähestynyt lääkäriä toistuvissa tulehduksissa? Suosittelen, että käyt gynekologin vastaanotolla keskustelemassa toistuvista tulehduksista, sillä on tavallista, että niistä syntyy kierre. Tulehdukset aiheuttavat monesti myös kipuja emättimen ja vulvan alueella.
Tulehduksia hoidetaan lääkärin ohjeiden mukaisesti. Lisäksi kannattaa ennaltaehkäistä tulehduksia välttämällä liiallista pesua ja pesuaineita pimpin pesussa. Pesu haalealla vedellä kerran päivässä riittää, eikä vettä koskaan suihkuteta suoraan emättimeen. Kannattaa suosia väljiä tai vähintään luonnonkuituisia alushousuja, sekä nukkua ilman alushousuja, jotta herkät ihoalueet saavat hengittää.
Toivottavasti vastauksestani on apua pohdinnoissasi. Suosittelen myös lämpimästi, että tulet juttelemaan seksuaalineuvontachattiimme, sillä reaaliaikaisesta keskustelusta voi näissä asioissa olla enemmän hyötyä. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä.