Siirry sisältöön
Mitä, jos ihastuu itseä nuorempiin?
ID 317526
Hei olen kuusitoista vuotias nuori ja minulla on sellainen ongelma, että tykkään nuoremmista, mutta en uskalla kertoa kenellekään ja tykkään viettää kyllä lasten kanssa aikaa leirinohjaajana, mutta sitten, kun ihastun nuorempiin niin sitä on vaikea peittää niin voinko mitenkään tukahduttaa sitä ihastumista ja ihastua oman ikäisiin jatkossa.

Asiantuntija vastaa
11.08.2025 klo 15:58 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi.
On tavallista, että  ihastumisen tunteet voivat yllättää ja kohdistua eri-ikäisiin ihmisiin. Jos huomaat ihastuvasi selvästi itseäsi nuorempiin, on tärkeää pysähtyä miettimään asiaa. Seksuaaliset tai romanttiset suhteet lapsiin tai alle 16-vuotiaisiin eivät ole sallittuja, ja niistä voi aiheutua heille vakavaa haittaa. Voit lukea suojaikärajasta lisää artikkeleistamme.
Ajatukset ja tunteet eivät ole itsessään kuitenkaan rikos, vaikka ne kohdistuisivatkin nuorempiin. Monella, jolla on seksuaalista tai romanttista kiinnostusta lapsiin tai selvästi nuorempiin, ei ole aikomustakaan toimia niiden mukaan ja juuri se on olennaista erottaa.
Jos omat tunteet herättävät ahdistusta, häpeää tai huolta, on hyvä hakea apua mahdollisimman aikaisin. Tuen avulla voi opetella elämään niin, että mieltymys nuorempiin ei johda tekoihin. Kun puhut asiasta turvalliselle ammattilaiselle, voit löytää keinoja ohjata ihastumista ja toimintaasi suuntaan, joka ei vahingoita sinua itseäsi tai muita.
Matalan kynnyksen apukeinoja on onneksi saatavana useita. Esimerkiksi tästä linkistä löytyvän Mielenterveystalon lapsiin kohdistuvan seksuaalisen kiinnostuksen omahoito-ohjelma on käytössä verkossa maksuttomasti. Keskustelutukea on saatavilla esimerkiksi Sexpon SeriE hankkeessa. SeriE-hanke tarjoaa tukea henkilöille, joiden seksuaalinen kiinnostus kohdistuu lapsiin. Voit lukea hankkeesta ja heidän tarjoamasta puhelinpäivystyksestä täältä.
Voit tulla halutessasi juttelemaan myös Väestöliiton maksuttomaan seksuaalineuvontachattiin, jonka löydät täältä.