Siirry sisältöön
Mistä tietää milloin herpes on tarttunut?
ID 301494
Moikka, Noin 5kk sitten esinahkaani ilmestyi rakkulan näköinen arka kohta ja kesti ainakin viikon ennenkuin se lähti pois,ajattelin ensin että jotain ihottumaa voisi olla kyseessä.Samanlainen rakkula ilmestyi pari viikkoa sitten ja aloin tutkimaan voisiko kyseessä olla jokin sukupuolitauti joita minulla ei ole koskaan aiemmin ollut ja tutkimukseni perusteella kyseessä voisi olla herpes.Olen nyt seurustellut saman ihmisen kanssa 6 vuotta,niin kysymykseni kuuluu,että jos kumppanini on herpeksen tartuttanut niin onko mahdotonta sanoa,että onko hänellä voinut olla herpestartunta jo ennen kuin me alettiin suhteeseen ja se on nyt sitten vasta puhjennut minulla tai toisinpäin jos se on ollut minulla jo ennen seurusteluamme,niin onko mahdollista edes että oireet ovat vasta nyt puhjenneet?.Minulla ei ole ollut toista seksikumppania tämän 6 vuoden seurustelun aikana,niin aloin sitten ajattelemaan josko kumppanilla on ollut,mutta sitä ei varmastikaan saa tietää varmuudella herpeksen puhkeamisen ajankohdan perusteella?

Asiantuntija vastaa
24.11.2023 klo 11:59 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Kerroit kysymyksessäsi, että olit löytänyt esinahkastasi aran kohdan 5kk aikaisemmin ja nyt olit saanut saman tyyppisen kipeän rakkulan uudelleen. Oman arviosi mukaan kyseessä voisi olla herpes ja tiedossasi ei ole, että olisit aikaisemmin herpestä sairastanut. Mietit tartunnan aikaa, koska olet ollut nykyisen kumppanisi kanssa 6 vuotta yhdessä ja sinua pohdituttaa, että onko herpes ollut kumppanillasi koko tämän ajan vai voiko kyse olla, että kumppanillasi on ollut toinen seksikumppani.
Herpesinfektiota aiheuttaa yleensä sukuelimissä HSV-2 virus ja suun alueella HSV-1 virus. Mutta HSV-1 voi tarttua myös suun alueelta sukuelimiin. Tavallisimpana oireena herpeksessä on nestetäytteiset kipeät rakkulat, jotka yleensä puhkeavat ja haavautuvat.  Yleensä herpeksen ensimmäinen tartunta ns. primaaritartunta on muodoltaan rajuin ja ensimmäisen tartunnan aikana voi olla myös yleisoireita kuten kuumetta. Joskus ensitartunta voi olla myös oireeton. Tartunnan jälkeen virus jää elimistöön ja saattaa aktivoitua myöhemmin uudelleen. Lisätietoa herpeksestä voit lukea esimerkiksi täältä.
Herpesvirus tarttuu helpoiten oireellisessa vaiheessa, mutta myös oireettoman kumppanin tai tartunnastaan täysin tietämättömän kumppanin välityksellä. Kondomin käyttö estää jonkun verran tartuntoja, mutta ei täysin. On myös täysin mahdollista, että virus on ollut teillä kummallakin tai toisella, ja nyt esimerkiksi stressin tai muun syyn vuoksi aktivoitunut sinulla. Herpesvirusta ei voi hävittää kehosta, mutta jos oireet ovat toistuvia, niin lääkäriltä on mahdollista saada viruslääkitys, jonka avulla oireinen herpes saadaan usein pysymään hyvin poissa.
Suosittelisin sinua ottamaan yhteyttä terveydenhuoltoon ja lääkäriin, joka voisi vielä varmistaa diagnoosin. Asiasta olisi myös tärkeä keskustella ilman syyttämistä kumppanin kanssa, koska hän voi olla tietämätön tartunnasta. Oma tai kumppanin tartunta voi usein synnyttää voimakkaitakin tunnereaktioita.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi. Voit halutessasi tulla juttelemaan asiasta myös seksuaalineuvontachattiimme. Väestöliiton maksuttoman nuorten seksuaalineuvontachatin löydät täältä.