Siirry sisältöön
Mistä johtuu,että kuukautiseni ovat niukentuneet?
ID 239764
Hei, Olen 19-vuotias tyttö ja minä olen syönyt e-pillereitä noin 3 vuotta suunnilleen. Pilleri merkit minulla on vaihtunut muutaman kerran. Olen viimeksi ollut yhdynnässä elokuussa ja se tapahtui sillon pillerien taukoviikolla, mutta kuukautiseni ei olleet alkaneet vielä silloin, ne alkoivat varmaan noin päivä yhdynynnän jälkeen ja tulivat ihan normaalisti. Yhdynnyssä mies ei tullut. Nyt minulla on ollut parina kuukautena normaalia niukemmat kuukautiset ja viime kuukautiseni olivat mielestäni todella niukat. Pidän 4 päivän tauon pillereistä ennen kuin aloitan uutta laattaa, kuukautiseni alkavat aina yleensä 3 tai 4 pillerittömänä päivänä ja kestävät noin 4-5 päivää. Pilleri merkit minulla on vaihtunut muutaman kerran ja tällä hetkellä syön yasminelle merkkisiä pillereitä ja ne vaihtuivat minulle joskus tuolloin elokuun jäljeen muistaakseni. Ja nyt mietin että mistä johtuu että kuukautiseni ovat niukentuneet. Voiko se johtua pillerien vaihdoista? Mielestäni en stressaa kauheasti mistään tai mitään. Ja mitään merkkejä raskaudesta ei ole ollut ja pillerit ovat toimineet minulla aina hyvin ehkäisynä.

Asiantuntija vastaa
30.12.2020 klo 12:50 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistäsi, jossa mietit syytä kuukautisten niukentumiselle.
Vuodon niukentuminen on itse asiassa aika tavallista, jos käyttää hormonaalista ehkäisyä. Sen vuoksi niitä käytetään raskauden ehkäisyn lisäksi hoitona erilaisissa kuukautisiin liittyvissä pulmissa. Joskus kuukautiset voivat jäädä myös kokonaan pois e-pillereiden vaikutuksesta, mutta silloin toki täytyy ensin poissulkea raskauden mahdollisuus raskaustestillä. Voit lukea lisää Yasminelle pillereistä niiden pakkausselosteesta.
Mainitset vietissäsi, ettet ole huomannut merkkejä raskaudesta. En ole varma, mikä ajatus sinulla on tässä takana, mutta jos on mahdollista, että olisit raskaana, niin asia kannattaa aina varmistaa raskaustestillä. Se on ainoa luotettava keino varmistua raskaudesta kotikonstein.
E-pillereiden ehkäisyteho on erinomainen, kun niitä käytetään ohjeen mukaan. Jos asia edelleen mietityttää sinua, niin ota yhteyttä sinne paikkaan, josta e-pillerit on sinulle määrätty tai voit tulla keskustelemaan asiasta myös seksuaalineuvontachatiimme. Hyvää uutta vuotta!