Siirry sisältöön
Mistä johtuu, että kuukautiset ovat myöhässä?
ID 250143
Mistä voi johtua, että kuukautisten alkamisen oireet alkoivat jo hyvissä ajoin ennenkuin menkkojeni piti alkaa, mutta menkat ovat nyt myöhässä?? Menkkani alkoivat viimeksi 3.4 ja tätä kirjoittaessani on 5.5. Eli kierto on nyt kestänyt 32 päivää, vaikka normaalisti se kestäisi minulla 27-29 päivää???? Olen todella herkkä, olen ärtynyt ja rintani ovat kipeät. Eli samat alkamisen oireet kuin ennenkin ennen kuukautisten alkua. Myös viimeisimpänä parina päivänä on tuntunut silloin tällöin hieman hentoa menkkamaista kipua joka on kestänyt max minuutin ja sitten lähtenyt pois. Kuukautiseni eivät normaalisti ole KOSKAAN myöhässä?????? Olen harrastanut yhdyntää viimeisen kuukauden aikana ja ehkäisynä on ollut kondomi. Kondomi on joka kerta pysynyt yhdynnän aikana kunnolla päällä, sekä se on pysynyt ehjänä. Monesti yhdynnän jälkeen olen saattanut puhaltaa kondomiin varmistaakseni, että se on pysynyt ehjänä, ja koskaan se ei ole ollut rikkinäinen. Joinain kertoina puhaltaminen on unohtunut, mutten usko että niinäkään kertoina siinä olisi ollut reikää tms. Voiko kuukautisten myöhästymiseen vaikuttaa esimerkiksi se, että minua on jännittänyt ja stressanut koko edeltävän kuukauden aika paljon, kun minulla oli muun muassa autokortin hankkiminen alla ja siihen liittyen ajokoe jota jännitin ja stressasin todella paljon. Mutta en ole ollut kuitenkaan kuukauden lopussa normaalia stressaantuneempi, joten voiko muka kuun alussa ja puolivälissä koettu vahva stressi myöhästyttää kuukautisia??? Mua pelottaa niin paljon, koska tää ei oo mun kuukautiskierrolle normaalia/ominaista olla myöhässä… Pelkään olevani raskaana, vaikkei sille tietääkseni pitäisi olla mahdollisuutta😩😩 menen varmaan tänään kuitenkin terkkarilta pyytämään testin…

Asiantuntija vastaa
04.05.2021 klo 11:05 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi, että mistä kuukautisten viivästyminen voisi johtua. Kerrot viestissäsi, että tavallisesti kuukautiset ovat melko säännölliset kierroltaan, mutta ne ovat heittäneet parilla päivällä. Kerrot myös, että sinulla on ollut emätinyhdyntää kuluneen kuukauden aikana, mutta olet aina tarkistanut, että kondomi on ollut paikallaan ja ehjä.
Pohdit viestissäsi stressin vaikutusta kuukautisten viivästymiseen. On tavallista, että erilaiset tekijät kuten stressi vaikuttavat kuukautiskiertoon. 32:n päivän kierto ei ole tavaton sinänsä. On siis hyvin mahdollista, että esimerkiksi stressi on syynä siihen, että kuukautiset tulevat hieman myöhässä tavallisesta.
Pohdit viestissäsi myös raskauden mahdollisuutta. Kuvauksesi mukaan kuulostaa siltä, että raskaus olisi tässä tapauksessa epätodennäköinen. Raskaus ei kuitenkaan ole mahdoton, mikäli eritteitä on päässyt vuotamaan kondomista emättimeen. On tärkeää, että kondomia käytetään koko emätinyhdynnän ajan, ja penis poistetaan emättimestä kondomista kiinni pitäen heti siemensyöksyn jälkeen. Lisäsuojaa kondomille saa esimerkiksi vesipohjaisesta liukuvoiteesta. Kerrot, että aiot hakea raskaustestin terveydenhoitajalta, ja se on tässä tilanteessa hyvä idea, jotta voit varmistua asiasta. Mikäli testi on negatiivinen, voit rauhassa odottaa kuukautisia muutaman päivän, ja jutella sitten vaikka uudelleen kouluterveydenhoitajan kanssa, mikäli kuukautisia ei kuulu. Tarvittaessa voit tehdä toisen raskaustestin joitakin päiviä tai viikon myöhemmin edeltävästä testistä. Jos testitulos on positiivinen, niin kannattaa olla heti yhteydessä terveydenhuoltoon asiassa.
Kannattaa myös pohtia, että millä tavoin voisit rauhoittaa itseäsi tässä tilanteessa. Miten rentoutat itseäsi? Asiat järjestyvät kyllä. Mikäli koet kondomin stressaavana ehkäisyvälineenä, niin muitakin ehkäisyvälineitä voi pohtia. Jos tilanteesi kovasti mietityttää, niin olet lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan.