Siirry sisältöön
Miksi Slinda-pillereiden vuoto tuli poikkeavana ajankohtana?
ID 318206
Käytän slinda minipillereitä säännöllisesti ja minullw on normaalia että vuoto tulee pillereiden läpi ja silloin yleensä aloitan taukoviikon. Tällä kertaa en kuitenkaan aloittanut vaan jatkoin PILLEREIDEN syömistä ja vuotoa tuli silti runsaasti viisi päivää. Seuraavalla viikolla pidin tauko viikon ja sitten vuotoa ei tullut ollenkaan. Mistä tämä johtuu olenko raskaaana

Asiantuntija vastaa
11.11.2025 klo 14:37 , Väestöliitto
Kiitos kysymyksestäsi!
Slinda-minipillereillä vuodot voivat vaihdella paljon. Joillakin vuotoa tulee läpi pillereistä huolimatta, toisilla taas vuoto voi kokonaan jäädä pois, vaikka tauko olisikin ollut. Se, että vuoto jatkui pillereitä syödessä ja taukopäivillä ei tullut vuotoa ollenkaan, on yleensä normaalia. Slinda on taukopäivistä huolimatta minipilleri eli sisältää ainoastaan keltarauhashormonia ja vuotojen säännöllisyys ei ole niissä aivan yhtä tarkka kuin yhdistelmäehkäisyvalmisteissa.
Pelkästään vuodon epäsäännöllisyys ei kerro raskaudesta. Jos olet käyttänyt pillereitä ohjeen mukaan etkä ole unohtanut tabletteja, raskauden mahdollisuus on hyvin pieni. Tarkistaisin sen, että oliko pitämäsi tauko 4 päivää vai 7 päivää, kun puhuit viikosta? Taukopillereitä Slindassa on 4 päivää, jolloin väli ei saa olla tuota pidempi.
Jos kuitenkin on ollut suojaamatonta yhdyntää ja pillerien unohtumisia tai liian pitkä tauko, voit tehdä raskaustestin mielenrauhan vuoksi – testi kannattaa tehdä aikaisintaan 3 viikkoa mahdollisen yhdynnän jälkeen. Tästä artikkelista saa lisätietoa raskaustestin tekemisestä.
Jos epäsäännöllinen tai runsas vuoto jatkuu, tai asia mietityttää, kannattaa olla yhteydessä terveydenhuoltoon.
Halutessasi voit tulla juttelemaan myös anonyymisti Väestöliiton Nuorten seksuaalineuvontachattiin. Chatin löydät täältä.