Siirry sisältöön
Mikä seksuaalinen suuntautumiseni on?
ID 165775
Olen 15-vuotias poika, ihan täysin hetero mielestäni. Katson usein silti mielelläni miesten välistä pornoa ja kiihotun siitä paremmin. Myöskin julkisissa suihkutiloissa katseeni aina jotenkin valahtaa “sinne”, mutta ihan mukavahan se näky on. Silti ihastukseni on tyttö. En kuitenkaan haluaisi lähteä pelleilemään ja olemaan mikään bi. Mikä olen, ja miten tulisi toimia?

Asiantuntija vastaa
09.04.2020 klo 14:36 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos viestissä, jossa pohdit seksuaalista suuntautumistasi. Pyydät pohdiskeluusi apua palstalta, joka on ihan tosi hyvä, sillä usein omien ajatusten sanoittaminen toiselle, selkeyttää niitä myös itselle.
Minulle välittyy kertomastasi sellainen ajatus, että sulle on ehkä ihan ok, että koet itsesi heteroksi,  kiihotut seksuaalisesti miesten välisestä seksistä (pornossa) ja olet ihastunut tyttöön. Kuvittelenkin, että mietit asiaa siksi, että koet ehkä jonkinlaista ristiriitaa toiminnastasi ja tunteistasi suhteessa seksuaalisen suuntautumisen määrittelyyn.
Seksuaalinen suuntautuminen ja identiteetti on paljon muutakin kuin pornogenret, joita katsoo tai millaisia kehoja seuraa uimahallin saunatilassa. Ehkä katsoisit julkisissa sekasuihkutiloissa tyttöjen kehoja ihan samalla tavalla. Toisten alastomat kehot ja sukuelimet ovat usein kiinnostavia!
Oma seksuaalinen suuntautuminen mietityttää usein ihmisiä. Erityisesti murrosiässä. Kysyt viestissäsi, mikä olet (seksuaaliselta suuntautumiseltasi)? Valitettavasti en minä, tai kukaan mukaan, voi vastata siihen puolestasi.
Usein vastauksen löytämiseen tarvitaan aikaa ja erilaisia kokemuksia, joiden kautta kuva itsestä selkiytyy myös itselle. Kerrot olevasi 15-vuotta ja oletan, että olet murroiässä -juuri silloin nämä asiat nousevat usein ajankohtaisiksi pohdinnoiksi omassa mielessä. Kuitenkin se, minkälaiseksi koet tai määrittelet itsesi, voi muuttua läpi elämän. Olet juuri nyt ja tuollaisena hyvä ja oikea.
Kirjoitat viestissäsi, että et kuitenkaan haluaisi lähteä pelleilemään ja olemaan mikään bi. En tiedä mitä tällä tarkoitat, mutta siitä olisi mielenkiintoista keskustella kanssasi lisää. Kysyt myös viestissäsi, miten toimia ja ehdotankin, että jatkat ja nautit elämästi, kuten tähänkin asti. Voit tulla juttelemaan asiasta lisää  esimerkiksi seksuaalineuvontachattiimme, jos tästä vastauksesta ei ole apua sinulle. Voit lukea lisää ja katsoa videoita seksuaalisesta suuntaumisesta alla oleven linkkien kautta. Usein tieto auttaa myös omissa pohdinnoissa eteenpäin. Myös Poikien Puhelin auttaa kaikenlaisissa asioissa!
Hyvää pääsiäistä sinulle!