Siirry sisältöön
Lapsen kielellinen kehitys huolestuttaa?
ID 258375
Hei! Olen vähän hankalassa tilanteessa ensimmäisen lapsenlapseni aloitettua vieraskielisen päiväkodin. Lapsi on nyt 1v3kk ikäinen ja on elämänsä aikana kuullut vain suomenkieltä. Hän on kehitysvaiheessa, jossa on todella kiinni äidissään. Olen todella huolissani lapsen kielellisestä ( ja muustakin) kehityksestä, hän on juuri alkanut oppia ensimmäisiä sanojaan suomeksi ja ymmärtää puhetta tosi hyvin. Päiväkodissa puhutaan vain vierasta kieltä. Onneksi sentään ryhmä ei ole kovin suuri (12 lasta ja 3 hoitajaa). Lapsi on päiväkodissa 8-9h päivässä. Hän aloitti päiväkodissa viime viikolla ja olin totuttamassa häntä sinne, koska vanhemmat olivat jo töissä. Mielestäni myös hoitajat olivat vähän hämmentyneitä tilanteesta, vaikka eivät sitä suoraan sanoneet. Perhe asuu kaksikielisellä alueella ja olen sitä mieltä, että kaksikielisyys on rikkaus. Lapsi on vain niin pieni vielä, enkä löydä mitään tietoa koska vieraskielinen päiväkoti olisi hyvä aloittaa. Olen nyt tosi ahdistunut asiasta, koska suomenkielisenkin päiväkodin aloittaminen olisi lapselle iso elämänmuutos, saati sitten tämä.
Lapsen vanhemmat ovat täysin vakuuttuneita, että tämä on oikea ratkaisu ja lapselle hyväksi. Ymmärtävät kyllä tavallaan huoleni, mutta koen olevani silti asian kanssa yksin.
Onko tähän tilanteeseeni saatavissa teidän kauttanne jotain apua/tukea/tutkimustietoa tms

Asiantuntija vastaa
01.09.2021 klo 14:31 , Väestöliitto
Hei
Ymmärrän hyvin, että lapsen päiväkodinaloitus huolestuttaa ja tämä kieliasia mietityttää. Oletko sinä voinut ilmaista tätä huolta päiväkodin henkilökunnalle? Ottaisin huolen puheeksi. Ajattelen myös, että he voisivat rauhoittaa kertomalla, miten lapsen päivä sujuu, mitä lapsi on tehnyt ja kuinka hän tulee ymmärretyksi? Lapsi voi olla itkuinen päiväkotiin vietäessä ja/tai haettaessa, mutta päiväkotipäivä on silti voinut sujua hyvin.
Henkilökunnan tehtävä on tukea lapsen päiväkodin aloitusta ja myös kielellistä turvallisuuden tunnetta ja heillä on tähän ammattitaito. Kannustava ja hyväksyvä ilmapiiri tukee näitä molempia. Arvelen myös, että tässä tilanteessa päiväkodin henkilökunta (ja myös useat muut lapset) ymmärtävät suomea ja tätä kautta lapsen yksittäisiä sanoja. Tämä on lapsen turvallisuudentunteen ja toisaalta kielenoppimisen kannalta ideaalitilanne. Voidaan myös ajatella, että lapsi ilmaisee itseään vielä aika pitkälle sanattomasti (kun sanoo vasta muutaman sanan) ja silti läheiset aikuiset ymmärtävät mitä hän tarvitsee ja samoin lapsen on luontevaa ymmärtää aikuisia eleistä, osoittamisesta, toistosta arkisissa tilanteissa ja äänenpainoista. Tämä pätee myös päivähoidossa.
Kotiin voi lainata tai ostaa jotain samoja kuvakirjoja kuin päiväkodissa, joita voi yhdessä lukea – myöhemmin lapsi voi opettaa isovanhemmallekin kieltä! Lapsen käyttämistä sanoista voi myös tehdä listan päiväkotiin hänen ymmärtämistään helpottamaan tässä alussa. Vanhempien, isovanhempien ja päiväkodin henkilökunnan kannustus uuden oppimiseen ja lapsen turvallisuuden tunteen vahvistamiseen on kielen kehityksen kannalta merkittävin tekijä.
Tässä yksi pro gradu juuri tästä aiheesta, mutta otos on todella pieni, vaikka toki suuntaa antava. Se sisältää myös tietoa lapsen ikävuosien 1-3 kielellisestä kehityksestä.  https://www.theseus.fi/handle/10024/30782  Lapsi on tulossa juuri kielelliseen herkkyyskauteen, jolloin hänen on helppoa oppia myös toinen kieli. Tämä voi hidastaa oman äidinkielen oppimista, mutta se ei ole haitallista lapsen kehitykselle.
Varmaankin myös vanhempien kanssa voi jutella miten päiväkoti on heidän mielestään alkanut? Jäin myös miettimään, että osaatko sanoa mikä sinua ahdistaa tai huolestuttaa erityisesti? Mainitsit, että sinulla on huolta myös lapsen muusta kehityksestä? Onko sitä myös vanhemmilla? Neuvola ja toki myös päiväkoti ovat hyviä paikkoja vanhemmille ottaa tällaista huolta esille.
Päiväkotiin liittyvää huolta on tärkeää olla siirtämättä lapselle, vaikka se hankalaa voi ollakin. Ihanaa, kun lapselle on isovanhempi, joka huolehtii ja osallistuu arkeen! Muutoskohdissa lapselle paras paikka on päästä turvallisen aikuisen syliin mahdollisimman usein. Kaikkea hyvää syksynaloitukseen teille!