Siirry sisältöön
Kuukautiseni ovat myöhässä viikon, missä vaiheessa pitäisi huolestua?
ID 241729
Hei, olen 18.v nuori ja minua huolettaa kun kuukautiseni ovat myöhässä ainakin viikon, (en muista tarkkaa aikaa viime kuulta). Missä vaiheessa pitäisi huolestua? Mitä pitäisi tehdä? Minua myöskin pelottaa että olisin raskaana mutta tein testin ja se oli negatiivinen ja muutenkin raskauteen ei pitäisi olla ehkäisyn käytön takia huolta, mutta tilanne stressaa minua.

Asiantuntija vastaa
26.01.2021 klo 10:52 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi, että olet huolissasi siitä, kun kuukautisesi ovat myöhässä. Kerrot, että olette käyttäneet ehkäisyä, mutta olet kuitenkin varmuuden vuoksi tehnyt raskaustestin, jonka tulos oli negatiivinen.
Kuukautiset voivat heittää monenlaisista syistä. Viestissäsi ei käy ilmi, ovatko kuukautisesi yleensä  säännölliset, mutta toisaalta säännöllisetkin kuukautiset voivat joskus olla myöhässä, vaikka kyse ei olisi raskaudesta. Syitä viivästymiselle on monia, ja yksinkertaisimmillaan esimerkiksi stressi tai voimakas treenaaminen voivat selittää kuukautisten viivästymisen.
Kerrot tehneesi raskaustestin varmuuden vuoksi, mikä kannattaakin aina tehdä jos kuukautiset viivästyvät. Valitettavasti ehkäisymenetelmät eivät tarjoa täydellistä suojaa raskaudelta. Viestissäsi ei kuitenkaan käy ilmi, minkälainen menetelmä sinulla on käytössä, eikä se, että milloin teit raskaustestin. Raskaustestin ajoituksella on myös väliä, mutta sen voi tehdä heti, kun tietää kuukautisten olevan myöhässä. Jos kuukautisesi eivät ala muutamassa päivässä, niin voit kokeilla tehdä toisen testin varmuuden vuoksi.
Kannattaa kuitenkin suhtautua asiaan rauhassa, sillä kyse ei välttämättä ole raskaudesta. Ja jos seuraava testitulos olisikin positiivinen, on sinulla oikeus päättää, mitä asian suhteen teet. Jos sinua kovasti stressaa tilanteesi, niin tule seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan tilanteesta. Voit myös olla yhteydessä terveydenhuoltoon asiassasi, jotta tilannetta voidaan tarvittaessa selvitellä. Syytä paniikkiin ei ole, sillä joskus keho vaan toimii odottamattomalla tavalla, mikä voi pelästyttää. Odottele rauhassa pari päivää, ja tee tarvittaessa uusi testi, ja ole yhteydessä terveydenhuoltoon testituloksesta riippumatta.