Siirry sisältöön
Kumppanin tapa juoda usein olutta ärsyttää
ID 246895
Hei, Huomaan jatkuvasti pohtivani parisuhteessani sitä, pystynkö hyväksymään kumppanin sellaisena kuin hän on. Olemme olleet 4 vuota yhdessä ja meillä on uusperhe. Miehen alkoholinkäyttö on alkanut häiritsemään minua ja siitä aiheutuu usein ristiriitoja. Kumppanini tykkää juoda olutta ja se on hänelle sosiaalinen tapa, mikä on syvästi juurtunut harrastuksiin ja ystävien kanssa vietettyyn aikaan. Mieheni kunnioittaa minua ja on toiveestani vähentänyt oluen juomista kotona, mutta hänellä on paljon harrastuksia joiden yhteyteen ikäänkuin kuuluu aina nauttia 1-2 olutta… useampana päivänä viikossa. Viikonloppuisin hän saattaa juoda useammankin. Kaikkien suositusten mukaan käyttö on kaiketi vielä kohtuukäyttöä, humalahakuista juomista on harvemmin. Oma alkoholinkäyttöni on vuosi vuodelta vähentynyt ja olen alkanut miettimään enemmän arvoja alkoholinkäytön suhteen. Olen alkanut arvostamaan raittiutta ja huomaan ärsyyntyväni puolisoni oluen juonnista. Vaikka kuinka yritän, en pääse pohdinnoissani muuta kuin siihen, että minun täytyy joko hyväksyä hänet sellaisena kuin hän on, elämäntapoineen, jos aion hänen kanssaan yhteiselämää jatkaa… Tämä tuntuu vaan vaikealta ja huomaan jatkuvasti toivovani, että asiaan tulisi muutosta. Puolisoni perustelee asiaa sillä, että 1-2 olutta ei hänen mukaansa pitäis vaikuttaa yhtään mihinkään, kun ei ole tarkoituskaan päihtyä. Joku asia minua silti siinä hiertää..? Olen itse elänyt absolutistivanhempien kanssa lapsuuden ja varmasti tässä on osittain myös kyse erilaisista alkoholikulttuureista, joissa olemme kasvaneet. Toivoisin itse jollain tapaa, että alkoholi liittyisi juhliin enkä koe sen käyttöä arjessa tarpeellisena/toivottavana. Ajattelen, että erota en haluaisi ja suhteessamme on paljon hyvää ja paljon myös pelissä. Arvostan myös sitoutumista ja pitkää parisuhdetta. Kumppanini kokee, että on alkoholinkäytön suhteen jo tullut minua vastaan ja alkaa olemaan siinä kohtaa kompromissia, mihin on valmis. Jostain syystä tuntuu, ettei sekään riitä minulle. Mietin, onko tälle asialle mitään tehtävissä. Miten työstää asioita parisuhteessa,joita kumppanissa on vaikea hyväksyä?

Asiantuntija vastaa
14.04.2021 klo 15:27 , Väestöliitto
Hei,
pohdit kysymyksessäsi paljon omia arvojasi, parisuhteenne tulevaisuutta ja omaa suhtautumistasi puolisosi alkoholinkäyttöön. Mainitset puolisosi kunnioittaneen toivettasi olla juomatta olutta kotona, mutta samalla kerrot hänen juovan erityisesti viikonloppuisin useammankin puollon olutta. Muutaman olutpullollisen nauttiminen silloin tällöin ei vielä tarkoita sitä, että henkilöllä olisi päihdeongelma. Puolisosi on myös osoittanut vastuullisuutta huomioimalla toiveesi olla kotona juomatta olutta. Alkoholinkäyttöön liittyvät erimielisyydet häiritsevät sinua ja aiheuttavat teille riitoja.
Kerrot, että olette uusperhe. Uusperheessä kohtaa kaksi elämäntapaa, kaksi jo tahoillaan muodostunutta perhekulttuuria. Onko puolisosi aiempi elämäntapa mahdollistanut olutharrasteen eri tavoin kuin nyt? Kerrot, että oluen juominen liittyy puolisosi sosiaalisiin suhteisiin ja harrastustoimintaan. Jäin miettimään, onko kyse nimenomaan harrastuskulttuurista, jossa oluella on merkittävä rooli. Jos näin on, voi puolisosi olla vaikeaa kieltäytyä oluesta tai hän saattaa kokea oluesta kieltäytymisen ystävien ja harrastuksen menetyksenä. Joissakin harrastuksissa olut voi olla ikään kuin asiaan kuuluva. Esimerkiksi saunaseurassa tai vaikkapa fyysisesti raskaan suorituksen jälkeen, saattaa olut ”kuulua asiaan”.
Merkittävämpänä kysymyksessäsi näen pohdintasi omista arvoistasi ja asenteestasi alkoholin käyttöön. Voisiko sinulla olla joitain negatiivisia kokemuksia, joihin perustuen oma suhtautumisesi on alkoholiin ylipäätään ja erityisesti puolisosi oluenjuontiin tuntuu ärsyttävältä? Kerrot, että lapsuudenperheidenne alkoholikulttuuri on ollut selkeästi erilainen, millä on varmasti vaikutusta teidän erilaisiin ajatuksiinne oluen juonnin merkityksestä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kumppanisi oluenjuonti kuormittaa parisuhdettanne merkittävällä tavalla, huolimatta siitä, että kumppanisi käyttää olutta kohtuudella ja ilman päihtymistarkoitusta. Kysymyksesi perusteella ymmärrän myös, että olette asiasta keskustelleet ja etsitte jonkinlaista teitä kumpaakin tyydyttävään kompromissiin. Kannustaisin teitä jatkamaan keskustelua ja tarvittaessa hakemaan myös ulkopuolista näkökulmaa ratkaisun löytämiseksi.
Olet varmasti miettinyt, mikä kumppanisi oluenjuonnissa tuntuu sinusta ongelmalliselta ja miksi se ärsyttää. Onko kyse oluesta vai siitä, että kumppanisi viettää aikaa harrastuksissaan tai ystäviensä kanssa ja on silloin pois perheenne luota? Herättäisikö sinussa samalla tavalla ärsytystä, jos kumppanisi joisi jotain muuta noissa harrastetapaamisissa tai ystäviensä kanssa? Koska tilanne tuntuu aiheuttavan sinulle jonkinlaista pelkoa tai epävarmuutta tulevasta, miten voisitte yhdessä käsitellä asiaa niin, että voisit tuntea olosi turvalliseksi kumppanisi oluenjuonnista huolimatta. Onko mitään, mitä kumppanisi voisi tässä tilanteessa tehdä tai onko oluesta luopuminen ainut mieltäsi rauhoittava asia? Onko niin, että te molemmat olette opettelemassa toistenne tapoja ja mielenkiinnon kohteita? Puhukaa asiasta avoimesti, kerro huolistasi ja pyydä kumppaniasi ajattelemaan oluenjuontinsa vaikutuksia parisuhteeseenne yhtenä erimielisyyttä ja ikävää ärtymystä aiheuttavana tekijänä. Olisiko mahdollista, että hän olisikin valmis luopumaan oluesta tai korvaamaan oluen jollain muulla juomalla?  Oleellista on, että kumppanisi itse ottaa vastuun juomisestaan, vain sillä tavalla hän myös sitoutuu muutokseen, jos sellaiseen päädytte.
Jos kuitenkin vaikuttaa siltä, että ilman päivittäistä olutannosta kumppanisi on levoton, hänen mielialansa muuttuu, hän on ahdistuneempi, hermostuneempi tai ärtyy herkemmin, olisi tärkeää pohtia myös mahdollista riippuvuutta ja sen pitkäaikaisvaikutuksia. Jatkuvan alkoholin käytön myötä toleranssi kasvaa ja tarvitaan entistä suurempia määriä olutta päivittäin. Tämä pohdinta ei ehkä juuri nyt tunnu hänestä tarpeelliselta, mutta olisi hyvä olla ikään kuin kaukaa viisas ja ennaltaehkäistä mahdolliset tulevat ongelmat jo nyt. Voisitte vaikka yhdessä sopia suunnitelmasta, milloin ja miten puututte asiaan, jos kumppanisi oluenjuonti lisääntyy nykyisestä.
Päihdelinkki.fi sivustolla on useita alkoholinkäyttöön liittyviä kyselyjä ja testejä, joihin voitte yhdessä tutustua. On tärkeää, että kumpikaan teistä ei koe alkoholin määrittelevän perhe-elämäänne tai parisuhdettanne. Yhteinen keskustelu perheenne yhteisistä arvoista on tärkeää myös tulevaisuuden kannalta.
Tästä pääset suoraan Päihdelinkin sivuille:
https://paihdelinkki.fi/fi/testit-ja-laskurit/alkoholi/alkoholin-kayton-riskit-audit