Siirry sisältöön
Yhdyntäseksi ei onnistu
ID 188623
Minä ja poikaystäväni olemme 17 vuotiaita ja olemme seurustelleet pian puolivuotta. Olemme toistemme ensimmäiset seurustelu- ja seksikumppanit. Suhteemme voi hyvin ja puhumme rehellisesti toisillemme kaikesta. Otimme seksin hyvissä ajoin puheeksi ennen sen käyttöönottoa, jotta pääsisimme samalle sivulle aiheesta. Siispä mm. itsetyydytys, seksi, ehkäisy, epävarmuudet ja epämukavuudet, mikä kiihottaa ja mikä ei ovat käsittelyssämme usein, ja pystymme keskustelemaan aiheista avoimesti ja vaivatta. Aloitimme seksin harrastamisen pari kuukautta sitten käsipelillä ja suuseksillä. Pian sen jälkeen lähdimme kokeilemaan yhdyntää. Ensimmäinen yrityskertamme ei onnistunut, sillä poikaystävällä ei seissyt. Emme kuitenkaan lannistuneet asiasta, koska olimme käsitelleet etukäteen tämän olevan mahdollista ja täysin normaalia.
Tämän jälkeen olemme yrittäneet yhdyntää useita kertoja, mutta tuloksetta. Ongelmamme siis on se, ettei yhdyntä onnistu, mikä lannistaa meitä näin monen viikon yrityskertojen jälkeen erittäin paljon… Ennen yhdyntää lämmittelemme aina kunnolla: pussailua, koskettelua ja suuseksiä. Koen siis olevani riittävän märkä, jotta yhdyntä olisi mahdollinen, mutta kondomin laittamisen jälkeen ja itse sisäänmenoa yrittäessä poikaystävän penis veltostuu ja luiskahtaa pois.
Asentoina olemme kokeilleet kahta erilaista: ensimmäisessä poikaystäväni on päällä ja toisesssa minä olen päällä. Ensimmäisen epäonnistumisen jälkeen olemme yrittäneet uudelleen, mutta uusi epäonnistuminen saa peniksen veltostumaan entistä enemmän… Tällöin olemme yhdessä laittaneet peniksen takaisin kukoistukseen mm. suuseksillä, jonka jälkeen olemme yrittäneet uudestaan mahdollisesti toisessa asennossa, mutta ilman tulosta.
Poikaystäväni penis on keskiverron pituinen, mutta hieman keskivertoa paksumpi. Kuitenkaan en koe, että epäonnistuminen johtuisi siitä, että “se ei mahtuisi sisään”, sillä itsetyydyttäessä saan sisääni mahtumaan vaivatta kolme sormea ja neljäkin onnistuu. Olemme myös koittaneet lisätä mukaan liukuvoidetta, jotta asia ei varmasti jäisi kiinni kosteudestani.
Epäonnistumisten jälkeen olemme pohtineet yhdessä, mikä mättää ja yrittäneet keksiä, mitä voisimme tehdä toisin, mutta keksimättä ratkaisua… Penis ei siis vain yksinkertaisesti mene sisään ja tämä jatkuva epäonnistuminen alkaa saada meidät vaipumaan epätoivoon ja uskoon siitä, ettei se tule koskaan onnistumaan. Ajatus yhdynnästä alkaa tuntua suoritukselta, koska haluaisimme vain saada tämän kauan odotetun ja himotun ekan kerran onnistumaan, jotta pystymme alkaa harjoitella sitä ja päästä uppoutumaan tähän yhdynnän maailmaan yhdessä. Siispä mikä neuvoksi, osaatteko auttaa?

Asiantuntija vastaa
10.06.2020 klo 17:26 , Väestöliitto
Hei ja kiitos tärkeästä kysymyksestäsi. Onpa hienoa että olette jutelleet kumppanisi kanssa seksistä ja teidän suhteessa voidaan myös puhua tilanteista, jotka tuntuvat hankalilta.
Olette olleet myös hyvin omatoimisia, kokeilleet erilaisia asentoja, seksitapoja ja ottaneet liukkarinkin käyttöön. Kertomasi perusteella, myös sinä tunnet ja olet tutustunut omaan kehoosi ja emättimen anatomiakin on tuttu.
Kirjoitat olevasi seksin aikana kiihottunut, emätin kostuu eikä peniksen sisäänviemisen ongelmana pitäisi olla esimerkiksi ahdas emättimen aukko.
Kirjoitit: “Kondomin laittamisen jälkeen ja itse sisäänmenoa yrittäessä poikaystävän penis veltostuu ja luiskahtaa pois” – eli ymmärsinkö oikein, että tämä on yhdyntäseksin este? Se on totta, että veltto penis ei mene emättimeen eikä yhdyntä onnistu.
Peniksen erektiot ovat herkkiä häiriintymään ja toisinaan jokin epämukava tilanne voi jäädä niin sanotusti päälle ja aiheuttaa suorituspaineita. Ja se on syy sille, miksi kondomin laiton yhteydessä penis veltostuu eikä erektio pysy. Nuorilla erektioon liittyvät ongelmat johtuvat usein jännityksestä.
Lukekaa vaikka yhdessä nämä artikkelit: Miksi ei seiso ja Mikä avuksi jos kondomi haittaa nautintoa
Jos kyseessä on se tilanne, on joitain asioita voisitte kokeilla:
• Varmistakaa, että kondomi on oikean kokoinen ja juuri hänen penikselleen sopivan mallinen.  Jos se on esimerkiksi liian pieni, ja sitä yrittää hekuman hetkellä punkea penikseen, ei ihme että erektio lopahtaa! Liian pieni kondomi peniksessä tuntuu ikävältä.
• Kokeilkaa ohuempia kondomeja. Ja voitte laittaa pari tippaa liukastusvoidetta myös peniksen päähän, niin kondomi tuntuu penisessä paremmalta.
• Antakaa aikaa ja laittakaa kortsu rauhassa penikseen. Tutkimuksen mukaan erektio laskee yli kolme kertaa todennäköisemmin niillä miehillä, jotka eivät salli itselleen riittävästi aikaa kondomin laittoon eli yrittävät tehdä sen liian hätäisesti kuin niillä, jotka laittavat sen kaikessa rauhassa.
• Voisitte treenailla kondomin laittamista yhdessä ja sellaisessa tilanteessa, ettei siihen ei liity yhdynnän onnistumiseen liittyvää painetta. Eli voisit hyväillä hänen penistään jossa on kondomi suulla ja kädellä – ja katsoa mitä sitten erektiolle tapahtuu. Ja vaikka erektio lopahtaisikin, jatkakaa hyvilyjä niin, että saatte erektion uudestaan ja ilman, että edes yritätte yhdyntää. Nyt on tavoitteena saada kumppanillesi rento ja kiihottunut fiilis kondomin kanssa.
• Suosittele kumppanillesi yksityisiä kortsunlaittamiseen liittyviä treenihetkiä vaikka sooloseksin yhteydessä.
• Mikäli erektion kanssa on ongelmia koko ajan, aamuerektiot ovat jääneet pois ja jos erektio ei onnistu itsetyydytyksessä, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle.
• Yksi vaihtoehto on ostaa ns. naisten kondomeja eli emättimen sisään laitettavaa kondomia ja kokeilla onnistuuko yhdyntäseksi niitä käyttämällä. Lue Iltalehden artikkeli asiasta painamalla tätä kohtaa tekstistä.
Jos näistä ohjeista ei ole teille apua tai haluatte keskustella asiasta lisää, tervetuloa ilmaiseen ja nimettömään seksuaalineuvontachattiimme. Siihen liittyvät tiedot kuten aukioloajat löydät painamalla tätä kohtaa tekstistä.