Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 196474
Olen 18 vuotias tyttö ja harrastin juuri ensimmäistä kertaa seksiä. Emme käyttäneet ehkäisyä ja nyt minua mietityttää voinko olla raskaana. En ole varma tuliko poika sisääni jonka johdosta olen huolissani asiasta. Mitä minun kannattaisi tehdä?

Asiantuntija vastaa
31.07.2020 klo 11:34 , Väestöliitto
Hei,
kiitos viestistäsi ja hyvä, että kysyt neuvoa asiaan, josta olet huolissasi!
Kerrot harrastaneesi seksiä ilman ehkäisyä ja mietit, voitko olla raskaana. Se mahdollisuus on aina olemassa suojaamattomassa seksissä. Jos kyseisestä seksitilanteesta on kulunut alle 120 tuntia, voit ottaa vielä jälkiehkäisytabletin. Jos siitä on kulunut enemmän kuin 5 vuorokautta, niin jälkiehkäistytabletista ei ole enää apua. Voit lukea jälkiehkäisystä lisää vastaukseni alla olevien linkkien kautta.
Myös kuparikierukka voidaan asettaa jälkiehkäisymenetelmänä. Sen asennus pitää tehdä kuuden vuorokauden kuluessa  suojaamattomasta seksistä. Jos kertomastasi seksitilanteesta on kulunut aikaa vähemmän kuin kuusi vuorokautta, niin suosittelen sinua soittamaan vielä tänään terveysasemalle ja tiedustelemaan sieltä lisää tästä mahdollisuudesta. Toinen vaihtoehto on yksityinen lääkäriasema, mutta ne palvelut ovat maksullisia.
Jos seksistä on kulunut enemmän aikaa kuin yllä kirjoitin, eikä jälkiehkäisymenetelmistä ole apua, niin vaihtoehdoksi jää raskaustestin tekeminen kolmen viikon kuluttua suojaamattomasta yhdynnästä. Suosittelen sinua tekemään testin, vaikka kuukautisesi alkaisivatkin. Voit lukea tarkempia ohjeita raskaustestin tekemiseen ala olevien linkki kautta.
Suojaamattomaan seksiin liittyy myös seksitautien tarttumisen mahdollisuus. Usein seksitaudit ovat oireettomia, joten luotettavimmin seksitaudin mahdollisuuden saa selvitettyä käymällä seksitautitesteissä. Tästäkin voit lukea lisää artikkeleistamme.
Toivottavasti ohjeistani on sinulle apua. Voit halutessasi tulla keskustelemaan asiasta lisää seksuaalineuvontachatiimme ensi maanantaina 3.8.2020.