Siirry sisältöön
Voinko olla kondomin käytöstä huolimatta raskaana?
ID 196426
Harrastin yhdyntää poikaystäväni kanssa käytimme kondomia mutta pelkään silti että kondomi olisi mennyt rikki mutta yhdynnän jälkeen poika totesi että ehjä se on ja niin en ajatellut enempää kyseistä tilanteesta. Yhdyntä tapahtui päivä ennen ovulaation alkamista ja kyseisestä tapauksesta on nyt viikko aikaa kuukautiseni pitäisi alkaa viikon päästä joten kannattaisiko minun vain odottaa sinne asti?mitään oireita minulla ei ole raskauteen viittaavaa mutta vain sellainen tunne mietityttää että jos kummiskin olen raskaana

Asiantuntija vastaa
31.07.2020 klo 11:55 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistäsi!
Olette toimineet seksitilanteessa vastuullisesti, kun olette käyttäneet kondomia ja kiinnittäneet huomioita sen kuntoon myös seksin jälkeen. Kertomasi mukaan mikään ei onneksi viittaa siihen, että kondomi ehkäisy ei olisi toiminut. On kuitenkin tosi hyvä, että otat yhteyttä selvittääksesi asian, joka pelottaa sinua.
Mietit, pitäisikö sinun odottaa kuukautisten alkamiseen asti. Jos tarkoitat tällä raskaustestin tekemistä, niin sen kanssa kannattaa odottaa, sillä liian aikaisin tehty raskaustesti voi antaa virheellisen tuloksen. Raskaustesti nimittäin mittaa kehossa olevaa raskaushormonin määrää, jota erittyy raskauden parin ensimmäisen viikon aikana niin vähän, ettei kotona tehtävät raskaustestit pysty sitä vielä mittaamaan. Tästä syystä ohje kuuluu, että raskaustesti kannattaa tehdä 3 viikkoa yhdynnän jälkeen. Voit lukea tarkempia ohjeita raskautestin tekemiseen alle linkittämästäni artikkelista. Raskaustestin tekeminen on kyllä hyvä apu raskauspelon lievittämiseen.
Jos kuukautisesi alkavat normaalisti, niin voit siitä huolimatta tehdä raskaustestin kolme viikkoa yhdynnän jälkeen, jos asia sinua edelleen mietityttää. Lisäksi voisit hyötyä asiasta keskustelemisesta esimerkiksi työntekijämme kanssa seksuaalineuvontachatissa. Kannattaa lukea myös lukea vastaukseni perään linkittämäni artikkelit.
Joskus raskauspelko voi vaikuttaa siihen ettei seksiä enää halua tai siitä ei pysty nauttimaan. Silloin kannattaa miettiä myös hormonaalista ehkäisymenetelmää kondomin rinnalle tai sijasta, sillä hormonaalisen ehkäisymenetelmän raskaudenehkäisyteho on oikein käytettynä kondomiakin parempi. Jos haluat aloittaa hormonaalisen ehkäisyn käytön, niin voit soittaa terveysasemalle ja varata ajan ehkäisyn aloitukseen. Hyvää jatkoa sinulle!