Siirry sisältöön
Voiko siemennesteen määrää lisätä?
ID 167149
Hei! Onko olemassa lääketieteellisesti toimivaa ja turvallista tapaa lisätä siemennesteen määrää? Kaikenlaisia valmisteita netin perusteella olisi, mutta taitavat suurimmaksi osaksi olla huuhaata. Myöskin on luontaistuotevalmisteita, mutta onko niistä jokin oikeasti toimiva ja turvallinen? Tai onko olemassa “virallista” lääketieteellistä keinoa, jolla spermantuotannon saisi esimerkiksi tuplaantumaan tai triplaantumaan, tai peräti moninkertaistumaan?

Asiantuntija vastaa
15.04.2020 klo 13:47 , Väestöliitto
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Siemennestettä tulee siemensyöksyssä tavallisimmin noin teelusikallisen (2 – 5 ml) verran. Sen määrä kuitenkin vaihtelee siemensyöksystä toiseen muutamissa millilitroissa. Jos edellisestä siemensyöksystä on kulunut vain vähän aikaa, niin usein sitä erittyy vähemmän. Vastaavasti siemennesteen määrä voi olla suurempi, jos edellisestä siemensyksystä on kulunut vaikka viikko. Siemenneste koostuu kehon nesteistä ja siittiöistä.
En saanut selville mitään lääketieteellistä ja tutkittua tapaa lisätä siemennesteen määrää. Muunlaisia valmisteita, joihin sinäkin vietissäsi viittaat, on tarjolla, mutta niiden tehosta tai turvallisuudesta on harvoin tieteellistä tutkimusta tai näyttöä. Sen sijaan siemennesteessä olevien siittiöiden tuotantoon ja laatuun vaikuttavat terveelliset elämäntavat, kuten tupakoimattomuus ja alkoholin kohtuukäyttö. Myös ylipainon tiedetään heikentävän miehen hedelmällisyyttä.
Pornon tarkoituksena on kiihottaa ja virittää ihmisiä seksuaalisesti, jonka vuoksi myös siemennesteen määrä kuvataan siinä usein liioitellun runsaana ja se myös lentää paineella pitkälle. Tämä ei ole kuitenkaan käytännössä mahdollista ilman pornossa käytettyjä tehosteita. En tiedä mihin sinä siemennesteesi määrää vertaat, mutta usein meille osoitetut siemenestettä koskevat kysymykset liittyvät pornosta omaksuttuun mielikuvaan ja siksi nostin sen näkökulman myös tähän vastaukseen.
Jos edelleen toivot saavasi apua siemennesteenmäärään, niin suosittelen, että keskustelet asiasta seuraavaksi lääkärin kanssa. Minua kiinnostaisi kuulla, miksi haluaisit lisätä siemennesteen määrää. Jos haluat keskustella siitä lisää, niin olet tervetullut Seksuaalineuvontachattiimme. Linkkaan tuohon alas myös artikkelimme siemennesteestä.