Siirry sisältöön
Voiko patti suussaani olla merkki seksitaudista?
ID 173812
Olen huomannut kielijänteessäni (eli kielen alapuolella) valkoisen pienen patin. Olen muutama päivä sitten harrastanut suuseksiä. Olen kuitenkin seurustellut vakituisen kumppanin kanssa noin 5 kk emmekä ole harrastaneet yhdyntää tai suuseksiä muiden kumppaneiden kanssa. Joten jos olen vakituisessa parisuhteessa ja tiedän, ettei hän ole harrastanut seksiä muiden kanssa, voiko patti suussani olla merkki seksitaudista?

Asiantuntija vastaa
28.04.2020 klo 13:36 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos viestistä, jossa pohdit seksitaudin mahdollisuutta. Kuitenkaan kertomasi perusteella ei ole mahdollista, että kielijänteeseesi ilmestynyt patti selittyisi seksitaudilla, koska sinulla tai kumppanillasi ei ole ollut seksiä tai toisia kumppaneita aiemmin.
On tosi hienoa, että selvität mieltäsi askarruttavaa asiaa. Niin suosittelen sinua tekemään myös jatkossa kielijänteen patin kanssa. Voit varata sitä varten ajan terveysasemalle tai hammaslääkäriin ja käydä näyttämässä pattia lääkärille. Se on luotettavin tapa saada vastaus asiaan. Usein oireet tai muutokset täytyy nähdä, jotta niitä voi kommentoida. Hyvin usein esimerkiksi virusinfektiot voivat aiheuttaa muutoksia suun limakalvoille. Tästä esimerkkinä afta, joka voi tulla mihin tahansa suussa ja siihen liittyvä haavauma voi olla myös tosi kipeä.
Voit lukea alla olevista vihreistä linkkilaatikosta ohjeet lääkäriajan varaamisesta ja seksitautien tarttumisesta. Voisitkohan ottaa kielijänteen patin puheeksi myös huoltajasi kanssa? Voit tulla halutessasi keskustelemaan tästä lisää seksuaalineuvontachattiimme.