Siirry sisältöön
Tarvitseeko kondomin lisäksi käyttää e-pillereitä?
ID 131635
Kysymykseni on, jos kortsun laittaa oikein ja huolellisesti jne. tarviiko vielä e-pillereitä? Ovatko ne välttämättömät jo ensimmäisestä seksi kerrasta lähtien vai riittääkö jos ne ottaa käyttöön esim. 1kk-2kk jälkeen? Olen itse neitsyt, joten siksi tämä huolestuttaa minua. Olen jo jonkin aikaa miettinyt ottavani ne ja olen puhunut siitä äitini kanssa.

Asiantuntija vastaa
11.12.2019 klo 11:19 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Pohdit ensimmäistä seksikertaa ja olet miettinyt eri ehkäisyvaihtoehtoja. On ehdottoman hienoa, että olet alkanut pohtimaan ehkäisyä jo ennen ensimmäistä seksikertaa! Olet myös puhunut äitisi kanssa e-pillereistä ja niiden aloittamisesta, et kuitenkaan kerro miten olette asiasta puhuneet tai minkälaisia e-pillereitä tarkoitat, joten kerrataanpa hiukan ehkäisystä:
Kondomi oikein ja huolellisesti käytettynä suojaa seksitaudeilta sekä ei suunnitellulta raskauden alkamiselta. Kondomin huolellisella käytöllä raskauksien määrä on vain noin kaksi vuodessa sataa naista kohden eli oikein käytettynä kondomin ehkäisyteho on 98 %.
Ehkäisypillereiden ehkäisyteho on 99 % kun niitä käyttää oikein; eli mikäli muistat ottaa pillerin samaan aikaan joka päivä.  E-pillerit eivät suojaa seksitaudeilta vain kondomit pystyvät tähän.
Kysyt, voiko e-pillereitä käyttää 1-2 kuukauden jälkeen. Jos tarkoitat, että sinulla on seksiä jossa et käytä kondomia tai muuta ehkäisyä, on suojaamattomassa penis-emätinyhdynnässä aina raskauden mahdollisuus. Eli e-pillerit eivät suojaa takautuvasti, vaan sinun on pitänyt aloittaa pillereiden käyttö ohjeiden mukaan, ennen ensimmäistä yhdyntääsi.
Ehkäisypillerit antaa terveydenhoitaja tai lääkäri. Ennen hormonaalisen ehkäisyn aloittamista ei tarvitse käydä gynekologilla mutta terveydenhuollon ammattilainen keskustelee kanssasi terveydestäsi (esim. aurallinen migreeni voi estää ehkäisypillereiden käytön) ja voitte yhdessä miettiä sitä, mikä on tilanteeseesi sopiva ja hyvä ehkäisymuoto. Terveydenhuollon ammattilaiset myös kertovat kuinka e-pillerit toimivat. Tyypillisesti ehkäisypillereiden käyttö aloitetaan ensimmäistä kertaa ottamalla pillerit kuukautisvuodon ensimmäisenä päivänä. Tällöin ehkäisyteho on voimassa heti ensimmäisen pillerin jälkeen.
Tuplaehkäisystä puhutaan silloin, kun käytössä on sekä hormonaalinen ehkäisy että kondomi joka on kaikista  tehokkain ehkäisytapa. Tuplaehkäisy ei siis tarkoita että käytetään kahta kondomia päällekkäin, sillä silloin ne menevät helposti kitkan takia rikki.
Olisi hyvä, että puhut ehkäisystä myös tulevan seksikumppanisi kanssa. Sinun ei koskaan tarvitse suostua sellaiseen seksiin, mihin et ole valmis tai jota et halua. Sinun ei myöskään ole pakollista aloittaa hormonaalista ehkäisyä, mikäli et sitä halua, kondomin on myös hyvä ehkäisymuoto.
Tsemppiä!
Jos jokin jäi vielä mietityttämään, niin tervetuloa juttelemaan seksuaalineuvontachattiimme. Muista myös lukea artikkelimme aiheesta!