Siirry sisältöön
Seksitautien mahdollisuus, kun kondomi rullattu ensin väärin päin
ID 157810
Hei! Jos kondomia on rullattu ensin vahingossa väärin päin peniksen päälle, jonka jälkeen vain käännetty kondomi oikein päin ja sen jälkeen harrastettu seksiä sillä samalla kondomilla, niin onko tässä tilanteessa seksitautien tarttumisriskiä naiseen? Haluaisin tietää onko tässä tilanteessa riskiä naisen saada kuppa -tartuntaa tai hiv -tartuntaa? Etenkin kuppa tartuntaa? Sillä minulta otettiin jo klamydia ja tippuritestit yli kahden viikon jälkeen tilanteesta ja olivat molemmat negatiivisia. Joten onko tilanteessa mitenkään mahdollista saada kuppa ja/ tai hiv-tartunta ja siten syytä testauttaa myös ne? Vai tarttuuko ne kuvailemassani tilanteessa kumpikaan tauti?

Asiantuntija vastaa
07.04.2020 klo 08:34 , Väestöliitto
Hei, kiitos kysymyksestäsi. Periaatteessa kuvailemassasi tilanteessa seksitautiriski on olemassa, jos peniksen erittämää esiliukastetta, jossa olisi riittävän tuoretta siemennestettä, on tarttunut kondomiin ja se on päässyt tuoreena emättimeen, ja partnerillasi olisi kuppa tai hiv. Riski tartunnalle noin on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin yhdynnässä, jossa ei olisi käytetty kondomia lainkaan. Oman mielenrauhasi takia suosittelen kuitenkin, että käyt testauttamassa myös kupan ja hivin, kun altistumisesta on kulunut riittävästi aikaa. Kuppatestin tulos on täysin luotettava 6 viikon kuluttua ja hiv-testin tulos 12 viikon kuluttua altistumisesta.