Siirry sisältöön
Sattuuko eka kerta aina tytöillä? Onko immenkalv...
ID 179902
Sattuuko eka kerta aina tytöillä? Onko immenkalvo aina niin tiukka, että se sattuu, vai voiko se löystyä murrosiässä? Ja löystyykö se kaikilla?

Asiantuntija vastaa
13.05.2020 klo 10:03 , Väestöliitto
Hei!
Paljon kiitoksia viestistäsi, jossa kysyt ekasta kerrasta (oletan, että tarkoitat yhdyntää) ja immenkalvon anatomiasta.
Eka yhdyntä voi sattua tytöllä, monesta syystä, mutta ihan yhtä hyvin voi olla, että se ei satu. Jos se sattuu, niin usein kipua aiheuttavat esimerkiksi immenkalvon venyminen, lantiopohjanlihasten jännitys, vähäinen limakalvojen kostuminen ja joskus nämä kaikki yhdessä. Muitakin selityksiä kivulle voi löytyä, mutta nuo edellä mainitut ovat tavallisimpia syitä.
Immenkalvo ei ole aina tiukka. Se on rakenteltaan jokaisella omanlainen ja myös yksilölliset tavat esimerkiksi kuukautissuojan käytössä vaikuttavat siihen ja voivat venyttää immenkalvoa jo ennen ensimmäistä yhdyntää. Myös hormonitoiminnan muutokset murroisässä lisäävät immenkalvon joustavuutta. Näin tapahtuu kaikille, mutta joskus immenkalvo on rakenteeltaan sellainen, että hormonitoiminnan muutokset yksinään eivät vaikuta tarpeeksi immenkalvon joustavuuteen. Voit lukea lisää immenkalvosta tämän linkin kautta.
Tässä muutamia näkökulmia siihen, miten mahdollista kipua voi vähentää ja ehkäistä:
• Tutustu omaan kehoon ja siihen, mikä tuntuu sinusta hyvälle, jotta osaat antaa vinkkejä myös kumppanillesi.
• Jos kipu ja seksitilanne jännittävät, siitä kannattaa kertoa kumppanille. Pääsääntöisesti asiasta keskusteleminen lisää ymmärrystä toisianne kohtaan ja usein halun toimia niin, että molemmilla on hyvä olla.
• Hellät ja rauhalliset liikkeet vähentävät usein kipua ja antavat paremman mahdollisuuden reagoida siihen.
• On tärkeää, että itse haluaa seksiä. Se lisää seksuaalista kiihottumista, joka vaikuttaa osaltaan siihen, miten seksin kokee ja miltä se tuntuu.
• Liukuvoiteen käyttäminen vähentää kitkaa ja siten ehkäisee kivun/hankauksen tunnetta.
• Jos kipu estää seksissä/yhdynnässä etenemisen muutaman  kokeilun jälkeen, kannattaa hakeutua lääkärin luokse selvittämään asiaa tarkemmin.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Jos haluat jatkaa tästä, tai jostakin muusta aiheesta lisää, niin voit tulla juttelemaan työntekijämme kanssa seksuaalineuvontachattiimme. Voit lukea lisää edellä olevista aiheista alla olevista linkkilaatikoista.