Siirry sisältöön
Pitääkö vanhempien hyväksyä seurustelusuhde?
ID 227341
Moi olen 16- vuotias tyttö ja olen löytänyt ihanan ja luotettavan jätkän. Hän on 19- vuotias, joten olen miettinyt, että jos alkaisimme seurustelemaan olisiko se sallittua. Isäni mielestä asia on sairas, eikä hän hyväksy meitä edes kavereina, mutta äitini on iloinen siitä, että olen löytänyt jonkun johon voin luottaa. Jos alkaisimme seurustelemaan pitäisikö molempien vanhempien hyväksyä se?

Asiantuntija vastaa
26.10.2020 klo 09:40 , Väestöliitto
Moi ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi, että olet tavannut ihanan ja luotettavan jätkän, jonka kanssa pohdit mahdollista seurustelua. Kerrot myös, että isäsi ei hyväksy asiaa, ja äitisi taas on onnellinen puolestasi. Pohdit viestissäsi mahdollisen seurustelusuhteen laillisuutta.
Suomessa on määritelty suojaikäraja seksin tekemiselle ja seurustelulle. Laki sanoo, että täysi-ikäisen ja alle 16-vuotiaan ei tulisi olla seksuaalisessa kontaktissa. Kerrot viestissäsi olevasi 16-vuotias ja tapaamasi jätkä puolestaan on 19-vuotias, joten laillisesti katsottuna seurustelunne tai seksi välillänne on sallittua. Suojaikärajaan vaikuttaa kuitenkin useampi tekijä, ja tietyissä olosuhteissa se on 18 vuotta. Suojaikärajan tarkoitus ole estää nuorten välisiä seksuaalisia suhteita.
On kiva kuulla, että olet jutellut asiasta vanhempiesi kanssa. Kuulostaa siltä, että isäsi tarkoituksena on suojella sinua. Sinun ja kyseisen kundin seurustelusuhteessa ei kuitenkaan ole ikäeron ja suojaikärajan puolesta mitään poikkeavaa tai sairasta. Mukava kuulla, että äitisi suhtautuu seurusteluunne myötämielisesti. On tärkeää, että voit keskustella vanhempiesi kanssa ihmissuhteistasi ilman, että joudut pelkäämään heidän reaktioita. Vanhemmille voi vinkata Väestöliiton perhepulma-chatista, jossa voi keskustella asiantuntijan kanssa vanhemmuuteen liittyvistä kysymyksistä.
Vanhemmille on välillä vaikeaa käsitellä sitä, että nuori kiinnostuu seurustelusta tai seksistä. Tämä on tavallista, ja voi aiheuttaa kitkaa nuoren ja vanhemman välille. Nuorella on kuitenkin oikeus seurustella ja tutkia seksuaalisuuttaan itselleen sopivalla tavalla, mutta kuitenkin niin, että lakia myös noudatetaan. Seksuaalisissa suhteissa keskeistä on suojaikärajan noudattaminen. Laki tulee kuitenkin esille myös esimerkiksi siinä, että tämmöisessä parisuhteessa toinen osapuoli saa esimerkiksi ostaa alkoholia tai käydä baareissa, mutta alaikäiselle alkoholin ostaminen on laitonta. Nämä voivat olla kysymyksiä, jotka isääsi huolettavat, ja niistä voi olla hyvä jutella. On myös hyvä pohtia ihanan jätkän kanssa sitä, miten täysi-ikäisyys voi vaikuttaa teidän suhteeseen, ja minkälaiset rajat luotte esimerkiksi alkoholin käytölle.
Viimeisenä nostan esille vielä sen, että suhteessa on tärkeää, että molempien rajoja ja itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan. Jokainen etenee seurusteluun tai seksiin liittyvissä asioissa omaa tahtiaan, ja tätä on syytä kunnioittaa. Esimerkiksi seksi perustuu aina yhteiselle halulle tehdä sitä, mitä tehdään. Yhteistä halua seksiin tulee olla ennen seksiä, läpi seksin ja sen jälkeen. Tällä tarkoitetaan sitä, että minkäänlaiseen seksiin ei tule painostaa, seksistä nautitaan vastavuoroisesti, ja seksistä jää myös hyvä fiilis siihen osallistuneille osapuolille. Kannustankin sinua pohtimaan, mitä suhteelta toivot, ja mikä luo sinulle turvallisuuden tunteen suhteessa, ja keskustelemaan tästä myös jätkän kanssa.
Toivottavasti vastauksestani on apua tilanteeseesi. Olet lämpimästi tervetullut pohtimaan näitä asioita lisää seksuaalineuvontachattiimme.