Siirry sisältöön
Pientä kireyttä esinahassa
ID 112873
Mulla oli just 8lk lääkärintarkastus.Lääkäri tarkasti esinahan kireyden, sano että pientä kireyttä on mutta löystyy iän myötä. Lääkäri kuitenki veti esinahan taakse jonka jälkee se näytti jotenki oudolta.Sain itekki heti tarkastuksen jälkeen vedettyä esinahan taakse mutta ennen tarkastusta tai nykyää en saa enää.Sillon ku esinahka näytti oudolta sain vedettyä helposti.Mikä homma?? ps. saako esinahkaa jotenki venytettyä

Asiantuntija vastaa
20.09.2019 klo 14:17 , Väestöliitto
Hei, kiitos kysymyksestäsi. En valitettavasti osaa arvioida, miksi tarkastuksen jälkeen sait esinahan vedettyä taakse, mutta nyt se ei enää onnistu.
Pieni kireys esinahassa yleensä löystyy murrosiässä peniksen kasvaessa. Esinahkaa voi myös itse venytellä varovasti, ja siinä kannattaa käyttää apuna joko liukuvoidetta, jotain öljyä (esimerkiksi tavalliset ruokaöljyt tai apteekista saatava Ceridal-öljy käyvät hyvin) tai hajusteetonta perusvoidetta. Esinahkaa ei kuitenkaan pidä venyttää väkisin niin, että se aiheuttaa kipua tai vaurioituu. Jos ahdas esinahka jumittuu terskan taakse niin, ettei sitä saa vedettyä takaisin, se vaikuttaa peniksen verenkiertoon. Esinahka on saatava paikalleen välittömästi, tässä auttavat kylmä vesi ja puudutusgeeli. Jos sitä ei saa kotikonstein takaisin taakse, on syytä hakeutua välittömästi lääkäriin.
Mikäli säännöllinen venyttely ei helpota kireyttä tai kireydestä aiheutuu ongelmia, kuten kipua sooloseksissä tai muussa seksissä tai tulehduksia, kannattaa kääntyä uudestaan lääkärin puoleen eikä jäädä turhan pitkäksi aikaa kärsimään esinahan kireydestä. Lääkäri osaa arvioida, miten tilannetta kannattaa lähteä hoitamaan, ja sinä itse olet lopulta se, joka tekee päätöksen hoidoista.
Kannattaa tutustua myös penis-artikkeliimme, esinahka-artikkeliimme sekä videoon Mitä voi tehdä jos on tiukka esinahka?