Siirry sisältöön
Pelko raskaaksitulosta kondomia käytettäessä
ID 136630
Moi! Kysymykseni liittyy niin sanotusti aiheettoman kovaan huoleen että tulisin raskaaksi, sen takia, että tällä hetkellä on ainoa hetki / väliaika, jolloin en käytä mitään muuta ehkäisyä kuin kondomia yhdynnöissä, sillä sopivan etsiminen on ollut vaikeaa eri syistä. En halua tulla missään nimessä raskaaksi! Koen olevani tilanteissa melko tarkka eli yhdyntä kokoajan kondomin kanssa, mutta voiko kondomi hajota esim. ilman että sitä ei huomaa samalla kun sen ottaa pois ja samalla vilkaisee sitä tietenkin samalla kun on ottamassa sitä pois tai jotenkin liusua paikaltaan ns. liikaa huomaamatta sitä selkeästi, jolloin olisi raskauteen riski. Tai käsien välityksellä päästä miehen esiliukastetta kondomiin sitä asettaessa, jos ei ainakaan mitään huomattavia isoja määriä määriä olisi mennyt eritteitä käsien mukana kondomin ulkokuorelle. Lisäksi en ole tajunnut katsoa onko mies voinut rullata kondomia väärinpäin ensin päälle ja kääntää se sitten oikein päin onko siinä riski nimeomaan raskauteen? Todennäköisesti kuitenkaan ei ole näin tehnyt, mutta en jokaista asiaa ole huomannut vahtia niin tarkkana, koska pelkään, että muut eivät asiaa välttämättä miettisi niin tarkasti kondomia laittaessa kuin minä, joka pelkään raskautta. Eli onko näissä tilanteissa syytä epäillä raskauden mahdollisuutta?

Asiantuntija vastaa
15.01.2020 klo 09:11 , Väestöliitto
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Kondomin hajoaminen silloin, kun sitä on säilytetty oikein ja käytetty huolellisesti on mahdollista, mutta harvinaista. Oikein käytettynä kondomi on erittäin varma ehkäisyväline.
Kun peniksen vetää pois emättimestä, kondomin juuresta on syytä pitää kiinni, ettei spermaa sisältävä kondomi pääse luiskahtamaan emättimeen. Mikäli näin kuitenkin kävisi tai huomaisitte yhdynnän jälkeen, että kondomiin on tullut reikä, kannattaa hakea apteekista jälkiehkäisytabletti pikimmiten, sillä sen teho on sitä parempi, mitä nopeammin kondomin rikkoutumisen jälkeen sen ottaa. Kondomin ehjänä pysymisen voi tarkistaa esimerkiksi täyttämällä käytetyn kondomin vedellä tai ilmalla, jolloin näkee helpommin, ettei siitä vuoda mitään ulos.
Muissa kuvailemissasi tilanteissa raskauden alkaminen on äärimmäisen epätodennäköistä.
Toivottavasti saat pian jonkun muun ehkäisyn käyttöön kondomin rinnalle, jottei sinun tarvitse kokea noin voimakasta raskaudenpelkoa jatkuvasti. Mikäli haluat keskustella aiheesta lisää, voit tulla juttelemaan maksuttomaan seksuaalineuvontachattiimme.