Siirry sisältöön
Pelkään, että seksitauti on tarttunut suuseksistä.
ID 196780
Katsoimme erään tytön kanssa leffaa ja tilanne päätyi siihen, että hän otti minulta suihin. Puhuimme kondomista ja hän sanoi sen olevan vaikea ja huono siihen hommaan. Hän myös kertoi, että oli juuri käynyt testeissä ja kaikki testit olivat negatiivisia. Ajattelin, että no mikä jottei sitten jos testeissä näkynyt mitään. Tämä oli minun ensimmäinen kerta ja tunteet otti vallan. Nyt pelkään, että jos kuitenkin on tarttunut jotain ja vähän ahdistaa. Seksikumppaneita hänellä oli aikasempaan 5? T.Yläkoululainen

Asiantuntija vastaa
05.08.2020 klo 16:40 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistäsi, jossa pohdit seksitaudin tarttumista.
Teillä oli ollut tilanteessa puhetta kumppanin kanssa kondomista. On tosi hyvä, että olette keskustelleet ehkäisystä. Kondomi ja suuseksisuoja ovat ainoja keinoja suojautua seksitaudeilta suuseksissä, jonka varmaan tiesitkin, kun siitä puhetta oli ollut.
Kerrot myös, että kumppani oli juuri käynyt testeissä ja ymmärsin, ettei tauteja oltu todettu. Se on loistava juttu ja vähentää sinun riskiäsi saada seksitauti suojaamattomasta seksistä. Ainoa mitä jäin miettimään, on se, että toivottavasti seksitautinäytteet oli otettu häneltä nielusta. Virtsanäyteestä tehty testi ei kerro siis nielun tilanteesta.
Tällaisten tilanteiden kautta opitaan myös asioita tulevaisuutta varten, joten on hienoa, että tulit jakamaan asian tänne. Jatkossa osaat ehkä jämäkämmin pitää vastaavanlaisessa tilanteessa puoliasi ja olla esimerkiksi suostumatta suojaamattomaan seksiin.  Seksissä on inhimillistä, että tilanteet vievät menneessään, jota sinäkin viestissäsi kerrot. Se mitä sinä voit tehdä nyt, kun asia ahdistaa sinua, on mennä seksitautitesteihin. Sillä tavalla saat osaltasi varmuuden asiaan. Voit lukea lisää seksitautitesteihin hakeutumisesta vastauksen alla olevien linkkien kautta. Voit tulla keskustelemaan asiasta myös lisää seksuaalineuvontachattiimme.