Siirry sisältöön
Otin jälkiehkäisypillerin, mutta voinko silti ol...
ID 195433
Otin jälkiehkäisypillerin, mutta voinko silti olla raskaana? Hankin jälkiehkäisypillerin, jonka otin tasan 12 tunnin kuluttua tapahtuneesta vahingosta. Kun oli kulunut noin viikko pillerin ottamisesta alkoi kuukautisten tapainen runsas verenvuoto, vaikka kuukautisiini oli tuolloin reilu 2 viikkoa aikaa. Nyt on aika, jolloin kuukautiseni pitäisi alkaa, mutta ne ovat muutaman päivän olleet nyt myöhässä. Mitä kuukautisten tapainen 4päivää kestävä vuoto mahtoi olla keskellä kuukautiskiertoa ja täytyykö nyt huolestua, mikäli kuukautiseni ovat enemmänkin myöhässä?

Asiantuntija vastaa
13.07.2020 klo 11:46 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta!
Jälkiehkäisypilleri voi aiheuttaa kuukautisten tapaista vuotoa keskellä kiertoa, ja voidaan sanoa, että se on yleistä. Siitä ei tarvitse olla huolissaan, varsinkaan nyt, kun vuoto loppui neljässä päivässä. Yleistä on myös se, että jälkiehkäisy viivästyttää kuukautisten alkamista. Se, että kuukautiset eivät ole vielä alkaneet, ei välttämättä tarkoita sitä, että olisit raskaana. Samaan aikaan on totta, että jälkiehkäisy ei ole 100% varma keino estää raskaus. Jälkiehkäisy on hyvin toimiva, jos se otetaan mahdollisimman pian, kuten olet tehnyt eikä seksiä ole ollut juuri ovulaation aikaan. Jälkiehkäisy perustuu ovulaation viivyttämiseen tai estämiseen.
Jälkiehkäisyn käytön jälkeen on aina hyvä tarkistaa raskauden mahdollisuus raskaustestillä kolme viikkoa siitä, kun on ollut emätinyhdyntää ilman kondomia tai kondomi on mennyt rikki. Vaikka kuukautiset alkaisivat, on järkevää tehdä raskaustesti. On mahdollista, että jälkiehkäisyn ottaminen sotkee hieman omaa kuukautiskiertoa, mutta mikäli kuukautiset ovat olleet aina säännölliset ja ne ovat yli viisi päivää myöhässä odotetusta alkamisajasta, tulisi tehdä raskaustesti.
Tässä tilanteessa on myös hyvä pohtia seksitautien mahdollisuutta. Mikäli seksikumppani on sinulle entuudestaan tuttu, ja voit olla varma ettei hänellä ole seksitautitartuntaa niin sinullakaan ei ole syytä käydä seksitautitesteissä. Seksitautien kohdalla on hyvä muistaa, että ne ovat hyvin usein oireettomia eli oireita ei kannata jäädä odottelemaan. Seksikumppanin oireettomuus ei myöskään sulje pois seksitautien mahdollisuutta, mikäli hänellä on ollut seksiä ilman kondomia jonkun toisen kanssa. Kondomikaan ei ole 100% varma suoja seksitautien ehkäisemiseksi. Mikäli seksikumppanillasi tai sinulla on ollut seksiä jonkun toisen kanssa ilman kondomia eikä seksitauteja ole testattu, olisi hyvä, että käytte molemmat seksitautitesteissä omalla terveysasemalla. Seksitauteja testattaessa on hyvä kertoa, minkälaista seksiä on ollut (suu-, emätin- tai anaaliseksiä), sillä seksitaudit testataan seksitapojen mukaisesti.
Toivottavasti vastauksestani on apua!