Siirry sisältöön
Oon 18 penikseni on normaali pituinen erektiossa 1...
ID 178447
Oon 18 penikseni on normaali pituinen erektiossa 14cm kun taas ympärysmitta erektiossa on se 8.90cm. Olen huolestunut että löydänkö kondomia. Entä voiko penis kasvaa enään? Murrosikä alko kunnolla kun olin 16v.

Asiantuntija vastaa
06.05.2020 klo 11:09 , Väestöliitto
Moikka! Kiitos kysymyksestäsi.
Otat esille tärkeän asian, eli jokaisella on omankokoinen, pituinen ja paksuinen penis. Siksi kondomeitakin on eri kokoisia ja paksuisia. Kondomeissa muotoilu ja ominaisuudet myös eroavat toisistaan.
Onkin tärkeää, että erilaisia kumeja kokeilee ja testaa, jotta löytää juuri itselle sen sopivan! Kun kondomi sopii omalle penikselle, se vaikuttaa myös seksissä koettuun nautintoon  ja pysyy paremmin ehjänä.
Voisitkin hyötyä Kondomivalitsin.fi-nettisivusta. Pääset sivuille kun painat tätä kohtaa tekstissä.
Myös RFSU:lla on hyvää tietoa ja havainnollistavia kuvia siitä, kuinka löytää itselle sopiva kondomikoko ja merkki. Tutustu materiaalin painamalla tästä kohtaa tekstiä.
Useinkaan kondomeista ei kokotaulukoissa ilmoiteta ympärysmittaa, vaan leveys. Ympärysmitan saa kertomalla leveyden kahdella esimekriksi  jos leveys on 57 millimetriä, ympärysmitta on 11,4 senttiä. Muista, että nämäkin ovat vain viitteellisiä lukuja.
Pohdit vielä sitä, että kasvaako peniksesi. Jokaisen keho kehittyy omaan tahtiinsa. Useimmiten kehitys kuitenkin mukailee tiettyä aikataulua. Useimmiten kivesten kasvun jälkeen,  noin vuoden sisällä myös peniksen kasvu alkaa – ja se kasvaa puolesta vuodesta kahteen vuoteen, saavuttaen lopullisen mittansa.
Jos sinulle jäi kysyttävää tai pohdit penistä, ehkäisyä tai seksiä, tervetuloa seksuaalineuvontachattiimme. Se on ilmainen ja nimetön.
Tutustu lisää -kohdassa on asiaasi liittyviä artikkeleita.