Siirry sisältöön
Onkohan minulla alkanut murrosikä?
ID 211267
Onkohan minulla alkanut murrosikä kun esinahka tuntuu venyvän helpommin ja karvaa on alkanut hieman kasvaa peniksen ympärille ja kivespusi hieman tummempi kuin iho mutta kivekset ja penis saman kokoiset.

Asiantuntija vastaa
18.09.2020 klo 09:37 , Väestöliitto
Hei,
kiitos viestistä, jossa pohdit, onko murroikäsi alkanut.
Poikakehossa murrosikä alkaa  kivesten kasvamisella. Tällöin kivespussit myös venyvät ja tummuvat. Nämä muutokset tapahtuvat eri henkilöillä eri ikäisenä, kuitenkin yleensä 9–13 vuoden välillä. Samaan vaiheeseen ajoittuu usein hien erityksen alkaminen, jolloin hiki alkaa tuoksahtaamaan aiempaa voimakkaammin.
Kertomasi muutokset  kehossa viittaavat murrosiän alkamiseen. Kaikkia muutoksia ei aina edes itse huomaa, koska muutokset tapahtuvat hiljalleen. Kahdeksannen luokan terveystarkastuksessa kiinnitetään huomiota murrosiän kehitykseen. Se on siis mainio hetki ottaa puheeksi terveydenhoitajan ja lääkärin kanssa myös itseä askarruttavia asioita.
Voit halutessasi lukea lisää murrosiän vaiheista artikkelistamme “Mitä murrosiässä tapahtuu?”. Voit tulla juttelemaan asiasta lisää myös seksuaalineuvontachatiimme.