Siirry sisältöön
Onko välivuoto ehkäisypillereiden käytön alussa normaalia?
ID 227485
Syön Yaz ehkäisypillereiden toista läpipainopakkausta. Ensimmäisen läpipainopakkauksen aikana ei ollut välivuotoja, mutta toisen läpipainopakkauksen aikana on ollut lähes jokaisena päivänä pientä vuotoa. Onko normaali sivuvaikutus jonka pitäisi loppua vai jotain muuta?

Asiantuntija vastaa
26.10.2020 klo 12:13 , Väestöliitto
Moi ja kiitos yhteydenotosta!
Pohdit viestissäsi välivuotoa, jota sinulla on ollut Yaz-nimisen hormonaalisen ehkäisyn käytön aikana. Jos olet käyttänyt valmistetta ohjeiden mukaisesti, niin todennäköisesti kyseessä on tavallinen ehkäisypillereiden käyttöön liittyvä asia.
Hormonaalisesta lääkityksestä vastaa terveydenhuolto, ja siksi lääkitykseen liittyvissä asioissa tulisi olla aina ensisijaisesti yhteydessä sinua hoitavaan tahoon. Samaan aikaan kuitenkin totean, että aloittaessa hormonaalisen ehkäisyn voi ensimmäisten kuukausien aikana esiintyä välivuotoa.
Kannattaa myös aina tutkia käytetyn lääkkeen tuoteseloste/käyttöohje. Esimerkiksi Yaz-valmisteen käyttöohjeissa sanotaan näin:
“Ensimmäisten Yaz-valmisteen käyttökuukausien aikana sinulla saattaa esiintyä odottamatonta verenvuotoa (vuoto muina kuin lumetablettipäivinä). Jos verenvuoto jatkuu muutamaa kuukautta pidempään tai jos ylimääräinen vuoto ilmaantuu vasta useamman käyttökuukauden jälkeen, lääkärin tulee tutkia vuodon syy.” (Lääkeinfo.fi)
Toivottavasti vastauksestani on sinulle apua!