Siirry sisältöön
Onko seksitautiriskiä, kun olemme toistemme ekat?
ID 235889
Hei Olen 16 V poika ja olen nyt harratanut seksiä/suuseksiä tyttöystäväni kanssa ilman suojausta ja mietin onko seksitautien mahdollisuus olemassa?, koska molemmat menetimme neitsyytemme toisillemme

Asiantuntija vastaa
23.11.2020 klo 12:35 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit seksitautien mahdollisuutta tilanteessa, jossa olette toisillenne ensimmäiset seksikumppanit ettekä ole käyttäneet kondomia tai suuseksisuojaa.
Kuvaamassasi tilanteessa ei ole seksitautiriskiä, koska teillä ei kummallakaan ole aiemmin ollut minkäänlaista seksiä (esimerkiksi yhdyntää tai suuseksiä) jonkun toisen kanssa. Ainoastaan huuliherpes on sellainen, joka periaatteessa voi tarttua sukuelinten alueelle, mutta huuliherpeksestä ei puhuta seksitautina. Tämä on kuitenkin hyvä tietää, mikäli on tiedossa, että toisella teistä on huuliherpes.
Onko teillä käytössä hormonaalinen ehkäisy raskauden ehkäisyyn? Vaikka seksitautiriskiä ei ole niin raskauden mahdollisuus on olemassa, mikäli ette käytä kondomia emätinyhdynnässä eikä käytössä ole muuta ehkäisyä. Esimerkiksi keskeytetty yhdyntä on riskialtista raskauden ehkäisyn kannalta, ja valitettavan usein johtaa ajan kanssa raskauteen. Mikäli raskaudenehkäisy on kunnossa, voitte huoletta nauttia seksistä ilman raskauden tai seksitautien pelkoa.