Siirry sisältöön
Onko normaalia, että penis ei ole kasvanut 15-vuotiaalla?
ID 237016
Onko se normaalia, jos 15-vuotiaalla ei ole vielä alkanut yhtään penis kasvamaan? Mua huolettaa se, koska useilla tuntemilla ikäisilläni pojilla on jo penis alkanut kasvamaan jo paljon aikaisemmin.

Asiantuntija vastaa
30.11.2020 klo 13:32 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi, että onko normaalia, jos penis ei ole alkanut kasvaa vielä 15-vuotiaana. Kerrot tilanteen huolestuttavan sinua, sillä olet huomannut, että joillakuilla muilla kasvua on jo tapahtunut.
Murrosikä alkaa jokaisella nuorella yksilöllisesti. Toisilla se voi alkaa jo ala-asteella, kun toisilla se alkaa vasta yläasteen loppumetreillä. Murrosiässä kehossa ja mielessä tapahtuu isoja muutoksia. Murrosikä alkaa tyypillisesti sukuelinten alueiden muutoksesta. Tyypillisissä poikakehoissa tämä näkyy sukuelimissä ensin kivesten kasvuna, jonka jälkeen penis alkaa kasvaa. Voit lukea murrosiän muutoksista lisääa artikkelistamme.
Moni nuori vertaa itseään kehityksessään ikätovereihinsa, ja tämä voi aiheuttaa huolta omasta kehityksestä. Se voi näyttäytyä harmillisena tosiasiana, jos itsellä murrosikä ja sukuelinten kasvu alkaa myöhemmin kuin toisilla. Hyvä asia on kuitenkin se, että jokaisella murrosikä tulee ennemmin tai myöhemmin. Toivonkin sinulle kärsivällisyyttä ja luottamusta siihen, että sinullakin pian näkyy murrosiän tuomia muutoksia kehossasi. Voit lukea myös peniksen kasvamisesta artikkelistamme.
Jos sinua kovasti mietityttää tilanteesi tai se nostaa pintaan ikäviä tunteita, tule juttelemaan niistä seksuaalineuvontachattiimme. Jos olet 8. luokalla, niin sinulle on ehkä tulossa, ellei ole ollut jo, laajaterveytarkastus koululääkärin vastaanotolla. Se on on oiva paikka ottaa tämäkin asia puheeksi. Myös kouluterveydenhoitaja on sinua varten, ja hänelle voi jutella murrosikään liittyvistä aiheista.