Siirry sisältöön
Voiko jälkiehkäisyyn liittyä vuotohäiriöitä?
ID 238120
Moikka! Otin viime maanantaina (4 päivää sitten) jälkiehkäisyn ja nyt perjantaina mulla alkoi tosi voimakkaat menkat ja siinä mukana tulee myös semmosia hyytymiä. Oikeesti mun menkkojen ois pitäny alkaa vasta reilu 2 viikon päästä. Pitääkö huolestua vai onko vaan jälkiehkäisyn sivuvaikutuksia? Sain myös käyttöön e pillerit ja mietin että voinko aloittaa niiden käytön nyt, kun kerran menkat tuli ja ne suositeltiin alottamaan kierron ensimmäisinä päivinä.

Asiantuntija vastaa
14.12.2020 klo 15:46 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot ottaneesi jälkiehkäisypillerin, ja pohdit siihen liittynyttä vuotoa. Toiseksi pohdit, että voitko aloittaa ehkäisypillerit nyt, kun sinulla on ollut vuotoa.
Jälkiehkäisypillerin käyttö voi aiheuttaa vuotoa keskellä kiertoa eikä tämä sinänsä ole tavatonta. Kyseessä eivät ole tavalliset kuukautiset vaan jälkiehkäisyn hormonaalisesta vaikutuksesta syntyvä vuoto.Vuodosta ei sinänsä tarvitse olla huolissaan, mikäli se on sinulla jo päättynyt. Jos sinulla on vuotoa edelleen, niin ota yhteyttä esimerkiksi paikallisen terveyskeskuksen neuvontaan.
Jälkiehkäisy ei ole täysin varma menetelmä vaan ajoitus vaikuttaa siihen kahdella tavalla. Ensinnäkin jälkiehkäisy tulisi ottaa mahdollisimman pian suojaamattoman emätinyhdynnän jälkeen, mielellään 12 tunnin sisällä. Käyttämäsi valmisteen vaikutusajan voit tarkistaa pakkausselosteesta. Toiseksi jälkiehkäisy on tehokas, mikäli ovulaatio on vasta tulossa, sillä jälkiehkäisyn tarkoitus on viivästyttää ovulaatiota. Näistä syistä on tärkeää tarkkailla, tulevatko kuukautiset ajallaan. Jälkiehkäisyn käytön jälkeen tulee tehdä myös raskaustesti kolme viikkoa suojaamattoman emätinyhdynnän jälkeen. Raskaustestillä voit varmistaa sen, että jälkiehkäisy on ollut toimiva. Mikäli sinulla on ollut emätinyhdyntää ilman kondomia ennen kyseistä seksikertaa, jonka vuoksi otit jälkiehkäisyn, kannattaa tehdä yksi raskaustesti saman tien sekä toinen kolmen viikkoa kyseisestä seksikerrasta. Näin varmistat ettet ole voinut tulla raskaaksi jo aiemmin.
Pohdit viestissäsi ehkäisypillereiden aloittamista. Ehkäisypillereiden käytöstä vastaa ensisijaisesti se taho, josta olet reseptin saanut. Asiantuntijalääkärimme mukaan ehkäisypillerit on kuitenkin mahdollista aloittaa heti, mikäli sinulla on siihen kova tarve. Voit myös odottaa seuraavia kuukautisia ja aloittaa ehkäisyn käytön pakkausohjeen mukaisesti. Muistathan käyttää kondomia ensimmäiset seitsemän pilleripäivää ehkäisyn aloittamisesta. Kondomin kanssa voi myös käyttää vesipohjaista liukuvoidetta, joka auttaa pitämään limakalvot ja itse kondomin ehjänä.
Viimeisenä otan vielä puheeksi seksitautien mahdollisuuden, joka kannattaa huomioida. Seksitauti on mahdollinen sellaisissa tilanteissa, joissa on ollut limakalvokontakti tai eritteitä on päätynyt limakalvoille. Lisäksi seksikumppanilla tulisi olla seksitautitartunta eli seksitautia ei voi olla, mikäli seksiä ei ole koskaan ollut kenenkään toisen kanssa. Viestissäsi ei käy ilmi tarkemmin kyseinen seksitilanne, mutta joissain tapauksissa seksitaudin mahdollisuus on hyvä huomioida. Seksitaudit ovat usein oireettomia eli oireita ei kannata jäädä odottamaan. Seksitautien testauksesta voit lukea lisää tästä linkistä.
Toivottavasti vastauksestani on apua tilanteeseesi. Kannattaa rohkeasti soittaa terveyskeskuksen neuvontaan tai jutella kouluterveyden hoitajan kanssa, mikäli vastaus on epäselvä. Olet myös tervetullut seksuaalineuvontachattiimme, mikäli jokin vielä mietityttää. Jälkiehkäisystä voit lukea kattavammin tästä linkistä.