Siirry sisältöön
Moikka, Olen pitkään miettinyt seksuaalisuuttani...
ID 202483
Moikka, Olen pitkään miettinyt seksuaalisuuttani, mutta en oikein ymmärrä sitä. Olen siis pohtinut sitä, olenko homoseksuaali tai mitä, vaikka koen vahvasti olevani hetero. Pohjatietona voin kertoa, että minulla on pakko-oireinen häiriö (OCD), joten pohdintani voi olla myös sen aiheuttamaa, mutta en ole varma. Koen siis itse vetoa naisiin, mutta jotkut mielestäni hyvän näköisiksi luokiteltavat miehet saavat minut hermostumaan ensi tapaamisella. En kuitenkaan ole koskaan halunnut heidän kanssaan seurustella tai muuten olla heidän kanssaan fyysisssä kontaktissa, mutta ”oire” silti toistuu joskus. Toisaalta, olen kokenut seksuaalisesti vetoa naisiin ja saan erektion esimerkiksi seksuaalisia tilanteitani heidän kanssaan ajatellessani, jota en koe miehillä. Masturboidessani viime aikoina ajatukseni ovat kuitenkin harhailleet ja häiritsevästi ne siirtyvät välillä miehiin (mistä en siis itse mielestäni tykkää). Jännitän nyt masturboidessani, että ajatukseni rupeavat harhailemaan, mikä vaikeuttaa suorittamista ja se on mielestäni heikentänyt seksuaalista elämääni. Äsken masturboidessani ajatukseni sitten harhailivat yhteen mies henkilöön ja jännitys sai minut laukeamaan. Kysyäkseni siis kuuluu, voiko mies saada orgasmin ”jännityksestä” tai muusta kuin seksuaalisesti kiinnostuksesta ajattelemaansa kohteeseen? En koe siis tyydyttyväni sitä, että laukesin miestä ajatellessani tai ylipäätään siitä, että ajattelen miehiä, mutta en ymmärrä, miksi edellä kuvattu tapahtuma tapahtui? Kummissani olen joskus yrittänytkin miehiä ajatellen runkata, mutta en saa yleensä edes kunnollista erektiota, mutta sitten lyhyt ajatukset miehiin masturboinnin aikana saavat minut joskus laukeamaan (silloin, kun yritän olla heitä ajattelematta). Olen siis kyllä mielestäni antanut mahdollisuuden ja hyväksynyt, että voisin olla homoseksuaalikiellon, mutta en koe sitä oikeaksi enkä halua suhdetta miehen kanssa, mutta silti miehet aiheuttavat minulle näitä ”fyysisiä oireita”? Mitä minun siis pitäisi ajatella tästä?

Asiantuntija vastaa
21.08.2020 klo 11:54 , Väestöliitto
Moi ja kiitos yhteydenotostasi!
Kerrot pohdinnastasi homoseksuaalisuuden suhteen, sekä masturbointiin liittyneistä ajatuksista, jotka saivat sinut laukeamaan. Kerrot myös ocd:stä, ja pohdit, miten nämä ajatukset miehistä voisivat liittyä ocd-oireiluun.
Ensinnäkin, kerrot seksuaalisen suuntautumisesi pohdinnoista. Moni voi fantasioida tai kokea kiihottumisen tuntemuksia eri sukupuoliin kohdistuen eikä tällä aina välttämättä ole yhteyttä siihen, kenen kanssa haluaa  harrastaa seksiä tai muodostaa romanttisen suhteen. Jokaisella on oikeus pohtia omaa seksuaalista suuntautumistaan eikä pohdintoihin tarvitse välttämättä saada selkeää vastausta. Toisille taas seksuaalinen suuntautuminen on hyvinkin selvä asia ja osa omaa seksuaali-identiteettiä. Vaikka kokisi olevansa seksuaaliselta suuntautumiseltaan esimerkiksi heteroseksuaali, ei sen tarvitse tarkoittaa sitä, etteikö esimerkiksi poika voisi fantasioida toisesta pojasta tai vaikka kokeilla seksiä pojan kanssa. Seksuaalisen suuntautumisen määrittely on jokaisen henkilökohtainen asia eikä se suoraan kerro siitä, kenestä fantasioi tai kenen kanssa seksiä harrastaa.
Keho voi myös reagoida kaikenlaisiin ärsykkeisiin ilman, että kokisi seksuaalista halua kohteeseen. On esimerkiksi mahdollista saada erektio tilanteessa, joka ei herätä minkäänlaista seksuaalista halua. Joskus myös ajatukset voivat saada aikaan kehollisia reaktioita, jotka eivät kuitenkaan liity siihen, mitä esimerkiksi seksuaaliselta suuntautumiselta edustaa tai mihin kohdistuisi seksuaalista halua. Fantasiamaailma on myös ihanalla tavalla irrallaan todellisuudesta eikä moniakaan fantasioita välttämättä halua toteuttaa oikeasti.
Ocd voi toki tehdä pohdinnoistasi hieman kinkkisiä, sillä ocd itsessään voi tuoda mukanaan ajatuksia, joita ei haluaisi ajatella ja kehollisia tuntemuksia, joita ei haluaisi tuntea. Nämä voivat liittyä seksuaalisiin teemoihin, ja usein ocd saa ihmisen etsimään varmuutta pohdintoihin, joka puolestaan on yksi pakkotoimintojen muoto. Hoitokontakti ocd:n  suhteen on tarpeen, varsinkin jos ocd vaivaa  arkeasi merkittävällä tavalla. Olisi tärkeää, että saat keskustella ocd:hen liittyvistä asioista siihen perehtyneen psykiatrisen sairaanhoitajan, psykologin, psykiatrin tai psykoterapeutin kanssa. Kognitiivinen käyttäytymisterapia on tutkitusti paras lähestymistapa ocd:n hoidossa. Mikäli hoitokontaktia ei tällä hetkellä ole ja koet, että ocd vaivaa, suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä terveyskeskuksen neuvontaan.
Toivottavasti vastauksestani oli apua!