Siirry sisältöön
Moi! Olen 19vuotias (kohta 20). Kuukautiset eivät...
ID 152059
Moi! Olen 19vuotias (kohta 20). Kuukautiset eivät ole alkaneet, lääkärillä käyty jo muutama vuosi sitten, lääkkeiden avulla tulivat. Sain yhdistelmä ehkäisypillerit. Lopetin niiden käytön elokuussa saatavuus ongelmien vuoksi, erosin myös silloin joten en hakenut uutta reseptiä. Nyt kuitenkin tilanne on se että olemme nykyisen puolison kanssa jättäneet ehkäisyn pois jo useampi kuukausi sitten, ajatuksena että jos lapsi tulee niin tulee. Tiedän että olemme nuoria mutta ajatus lapsettomuudesta vaivaa ja tämän hetkinen elämäntilanne on tasainen. Kysymys onkin että voinko hakeutua jo lääkäriin? Kuukautisia ei tule joten ovulaatiotakaan ei tapahdu, pelkään etten ikinä voisi saada lapsia.

Asiantuntija vastaa
09.03.2020 klo 09:44 , Väestöliitto
Moi ja kiitos tärkeästä viestistäsi.
Kirjoitat, että teillä on raskaustoiveita. Kerrot, että sinulla on ollut haasteita kuukautisten suhteen ja pohdit, että voitko hakeutua tilanteessasi lääkärille. Useimmiten pareja ohjeistetaan hakeutumaan lääkärille siinä vaiheessa kun raskaus ei ole alkanut noin vuoden yrittämisen jälkeen mutta näkisin, että  kuukautisten poisjäännin vuoksi olet erityistilanteessa.
Olisikin oikein hyvä, että soitat paikalliseen terveyskeskukseen, kerrot lapsitoiveestanne ja siitä, ettei sinulle tule kuukautisia. Näin lääkäri voi aloittaa selvittämään sen, mistä kuukautisten poisjäänti voi johtua ja mitä asialle voidaan tehdä.
Olisi myös hyvä, että kerrot lapsettomuuteen liittyvistä peloista lääkärille, joka voi antaa sinulle tukea ja tietoa. Voitte myös hakeutua yksityiselle lääkäriasemalle tutkimuksiin, ne ovat maksullisia.
Tsemppiä ja onnea perheellistymiseen.