Siirry sisältöön
Moi! Olen 17v tyttö käyn aikuislukion ekaa vuott...
ID 150622
Moi! Olen 17v tyttö käyn aikuislukion ekaa vuotta. Minulla ei ole yhtään kaveria kenen kanssa jutella tai nähdä, sukulaiset ja perhe on ainuita kenen kanssa olen ja harmittaa tosi paljon koska minulla on ikävä kavereita ja että voi lähteä ulos kavereittenkaa. Minulla ei ole ollut nytten 2 vuoteen ketään kaveria ja yritän somessa puhua muille mutta ei jotenkin onnistu. Ja koulua käyn vain verkossa joten en voi tutustua koulussakaan kehenkään.

Asiantuntija vastaa
03.03.2020 klo 14:57 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos viestistäsi!
Kerrot, että kaipaisit kavereita. Onkin hienoa, että olet yrittänyt viritellä somessa keskusteluja. On totta, että somekeskusteluista voi olla hankalaa rakentaa syvällisempää kaveruutta.
Nyt sinulla onkin hyvä hetki tarkastella ympäristöäsi. Missä ikäisesi hengaavat? Mitä he tekevät? Miten sinä toivoisit tulevan lähestytyksi, jos joku haluaisi tutustua sinuun?
Löytäisitkö elämääsi uusia ihmisiä vaikka jonkun harrastuksen myötä? Tai lyhyemmän kurssin myötä, jossa opetellaan jotakin taitoa? Tai jos somemaailmasta löytyy joku, jonka kanssa juttu luistaa, laita vaan rohkeasti yksityisviestiä ja yritä rakentaa jutun juurta siellä.
SPR:llä ja MLL:llä on myös erityistä kaveritoimintaa joka on suunnattu nuorille ja nuorille aikuisille.
SPR:llä on Nuori nuorelle –ystävätoimintaa, jossa nuori toimii vapaaehtoisena ystävänä kaveria tarvitsevalle nuorelle. Jos innostut toiminnasta, voit alkaa 18-vuotiaana itse kaveriksi jollekin nuorelle.
MLL:n kaveritoiminnassa kaveri on tavallinen ja luotettava aikuinen. Toiminta on suunnattu piiristä riippuen 4–17-vuotiaille.
Olisiko tämä myös sellainen asia, jonka voisit ottaa puheeksi esimerkiksi koulun opon kanssa? Hän voisi olla tietoinen siitä, että olisiko sinun ollut mahdollista muuttaa vaikka 1-2 etälukion kurssia sellaiseksi, että suorittaisit ne fyysisesti paikan päällä. Tai onko lukiossasi muita etäopiskelijoita, jolloin teillä kaikilla olisi samanlainen tilanne. Näin tutustuminen voisi olla helpompaa.
Mikäli haluat keskustella aiheesta lisää, voit tulla juttelemaan maksuttomaan seksuaalineuvontachattiimme.