Siirry sisältöön
Miten varautua ehkäisyneuvolakäynnille?
ID 223786
Nohei, sain terkkarin kautta ajan ehkäisy neuvolaan. Haluaisin ja tarvisin e-pillerit ja mietin et mitä kysymyksiä siellä yleensä kysytään ja mistä kaikesta jutellaan?ihan vaan että osaan varautua hieman

Asiantuntija vastaa
20.10.2020 klo 16:52 , Väestöliitto
Moi, ja kiitos kysymyksestäsi, jossa pohdit, että miten varautua ehkäisyneuvolakäyntiin.
Ehkäisyneuvolakäynnillä on tarkoitus edetä sinun ehdoillasi, eli sinun kannattaa miettiä jo etukäteen niitä asioita, joista haluat siellä jutella. Voit kirjoittaa kysymyksiä vaikka ylös johonkin, jotta muistat ne kaikki selvittää, sillä jännityksessä asiat helposti unohtuvat.  Nämä asiat voivat olla mitä tahansa ehkäisyyn ja seksuaaliseen hyvinvointiisi liittyviä asioita.
E-pillereitä ja muita hormonaalisia ehkäisymenetelmiä aloitettaessa, terveydenhoitaja tai lääkäri poissulkee mahdollisia esteitä pillereiden käytölle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että terveydenhuollon ammattilainen kyselee sinun terveydestäsi, elintavoistasi (esim. tupakointi), mahdollisista perussairauksista ja käytössä olevista lääkkeistä. Oman terveydentilan lisäksi myös lähisuvun tiedossa olevista sairauksista kysytään, sillä esimerkiksi todettu perinnöllinen laskimotukostaipumus voi olla este hormonaaliselle ehkäisylle. Jos sinun on mahdollista selvittää, onko vanhemmillasi tai sisaruksillasi tällainen taipumus tai muita sydän- ja verisuonisairauksia, se kannattaa tehdä.
Myös kuukautisiin liittyviä asioita kysytään, kuten viimeisten kuukautisten alkamispäivämäärä, kuukautisten kestoa ja kuukautiskierron pituutta. Jos merkitset kuukautisesi ylös kalenteriin, se kannattaa ottaa mukaan myös vastaanotolle.  Jos sinulla on esimerkiksi kuukautiskipuja tai muita kuukautisiin liittyviä pulmia, ota ne esiin keskustelussa.
Mukavaa ehkäisyneuvolakäyntiä sinulle! Jos joku seksuaalisuuteen liittyvä asia mietityttää sinua, tervetuloa juttelemaan siitä seksuaalineuvontachattiimme. Alla olevista linkeistä voit lukea aiheista lisää.