Siirry sisältöön
Miten tulla sinuiksi fetissini kanssa?
ID 125332
Hei, Olen 18-vuotias lukiolainen ja minua häiritsee fetissini. Tykkään käyttää vaippoja ja tiedän, etten satuta ketään tms., mutta tuntuu silti, ettei tätä kukaan hyväksy, kun en tätä puolta itsessäni itsekään. Miten oppia tulemaan sinuiksi asian kanssa?

Asiantuntija vastaa
18.11.2019 klo 13:05 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kerrot, että sinua häiritsee fetissisi, joka liittyy vaippojen käyttöön ja haluaisit tulla sinuiksi fetissisi kanssa. On todella hyvä, että haluat hyväksyä tämän puolen itsessäsi, vaikka kerrotkin sen vaivaavan sinua. Kerrot, että ajattelet, ettei kukaan tule hyväksymään tätä puolta sinussa. Tässä olet kuitenkin väärässä. Fetissit ovat kovin yleisiä, mutta kuten sinä, moni kokee häpeää fetisseistään. Olivatpa ne mitä tahansa.
Fetissejä on monia erilaisia. Niihin ei voi itse vaikuttaa ja kuten itsekin totesit, et satuta ketään tällä fetissillä. Jos pelkää, mitä muut ajattelevat omasta fetissistä, voi lohduttautua sillä, ettei sinun tarvitse asiasta kertoa jokaisella vastaantulijalle. Fetissit ovat hyvin henkilökohtaisia ja niistä voi kertoa vaikka vasta sitten, kun kokee, että oma kumppani tai kumppanit ovat turvallisia. Fetisseistä voi myös puhua kaverille, jos kokee, että voit häneen luottaa. Voisit aloittaa keskustelun luotettavan kaverin kanssa puhumalla yleisellä tasolla fetisseistä ja tunnustella hänen ajatusmaailmaansa ennen kuin kerrot asiasta.
Sinulla ei ole mitään hävettävää, vaikka tykkäätkin käyttää vaippoja. Mikäli kuitenkin tunnet suurta ahdistusta asiasta, olisi varmasti hyvä käydä juttelemassa ammattilaisen kanssa. Puhuminen auttaa aina. Olet jo ottanut ensimmäisen askeleen, kun asiasta kirjoitit tänne. Mikäli et ole vielä valmis puhumaan kasvokkain aiheesta jonkun kanssa, voit tulla keskustelemaan seksuaalineuvontachattiimme.
Vielä vinkki lopuksi: kannattaa etsiä netistä aiheeseen liittyviä keskusteluforumeita tai sosiaalisen median ryhmiä. Helpottaa tietää, ettet ole yksin fetissin kanssa ja saatat tutustua moneenkin tyyppiin, jotka ymmärtävät sinua.  Voit lukea aiheesta lisää alla olevan linkin kautta.