Siirry sisältöön
Miten saisin peniksen pysymään jäykkänä?
ID 234550
Olen nyt koittanut kerran tyttöystäväni kanssa harrastaa seksiä ja kaikki on aluksi mennyt hyvin ja ei ole ollut mitää ongelmaa. Mutta kun tyttöystäväni alkaa ottamaan housuja pois alkaa minua jännittämään jostain syystä todella paljon ja jäykistynyt penis menee löysäksi eikä siitä jäykisty vaikka mitä tekisi. Minulle tämä olisi eka kerta, mutta tyttöystäväni on jo ennen ollut yhdynnässä. Miten saisin tuon todella nolon tilanteen yli? Minua ei siis jännitä ja haluan seksiä ennen housujen pois ottoa, mutta sen jälkeen alkaa jännittämään vaikka haluan seksiä ja luulen olevani siihen valmis.

Asiantuntija vastaa
18.11.2020 klo 16:56 , Väestöliitto
Moi,
kiitos viestistäsi. Tosi hyvä, että pyydät apua ja näkökulmia omaan pulmaasi.
Itse asiassa erektion laskeminen kesken seksin on tosi tavallinen ilmiö. Siitä kysytään ja jutellaan myös meidän palveluissamme usein. Et ole siis yksin asian kanssa. Ilmiö voi liittyä esimerkiksi siihen, että ensimmäiset kokemuksesi yhdyntäseksistä herättävät sinussa monenlaisia tunteita ja ajatuksia, jotka heijastuvat myös kehon toimintaan.
Kirjoitat, että aluksi seksi menee hyvin, ilman ongelmia. Tällä tarkoitat ehkä sitä, että kun hyväilette ja kiihotatte toisianne esimerkiksi käsin, kehosi toimii odotetulla tavalla. Sitten tunnet jännittyväsi ja erektio laskee. Osaatko sanoa mikä sinua jännittää? Oletko ottanut jännityksesi esille kumppanin kanssa? Siitä voisi olla siis apua, jos juttelisitte seksiin liittyvistä ajatuksista ja toiveista muulloin kuin seksitilanteessa. Joka tapauksessa voidaan todeta, että erektiosi toimii hyvin suotuisissa tilanteissa.
Mainitset myös viestissäsi, että sinulle tämä olisi eka yhdyntäkerta, mutta tyttöystäväsi on ollut ennen yhdynnässä. Tämä on ehkä sinulle merkittävä asia, koska otat asian esille. Mitä ajatuksia ja tunteita tämä asia puolestaan sinussa herättää? Jos epäilee esimerkiksi omia kykyjä ja riittävyyttä, niin nämä ajatukset voivat vaikuttaa mielen tasolta kehon toimintaan saakka.
Kun keho ei toimi toivotusti, se voi hämmentää tai tuntua muuten epämiellyttävältä tilanteelta. Seuraavalla seksikerralla asia voi kääntyä esimerkiksi niin, että jännittääkin sitä, miten keho sillä kertaa toimii. Tämä voi jälleen vaikuttaa kehon toimintaan mielen kautta. Tällainen kierre olisi tärkeää saada katkaistua. Yksi konsti voi olla se, että reilusti sovitte kumppanin kanssa, että ette hetkeen yritä yhdyntää. Sen sijaan voitte keskittyä muunlaiseen seksiin ja hyvänä olemiseen, sekä juttelemaan seksiin liittyvistä ajatuksista ja tunteista. Asioista reilusti keskusteleminen lujittaa parhaimmillaan luottamusta toisiinne ja lisää turvallisuuden tunnetta, jotka ovat tosi merkittäviä tekijöitä tyydyttävän seksin näkökulmasta.
On siis tosi tavallisista ja inhimillistä, että seksikään ei suju aina suunnitelmien mukaan. Ihan kuten elämässä yleensäkin, niin myös seksissä tapahtuu kaikenlaisia tilanteita. Turvallisuuden tunteen ja luottamuksen lisäksi seksiä, kuten mitä tahansa muutakin asiaa, tulee harjoitella. Kokemusten kautta varmuus itseen ja oman kehon toimintaan yleensä vahvistuu ja seksi alkaa sujua.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Jos pulma jatkuu, tai muuten haluat jutella tästä lisää, niin voit tulla seksuaalineuvontachatiimme tai vaikka soittaa Poikien puhelimeen. Lisäsin tuohon alle muutaman artikkelin, joista voi olla myös apua. Hyvää jatkoa sinulle!