Siirry sisältöön
Mitä voi tehdä, jos seksi tuntuu turhauttavalta ja tylsältä kumppanin kanssa?
ID 155059
Hei! olen seurustellut kumppanini kanssa kaksi vuotta, joista ensimmäisen vuoden seksi oli hyvää. noin vuoden ajan musta on kuitenkin tuntunut seksi mun kumppanin kanssa vaan turhauttavalta ja tylsältä ajatukselta (ollaan kokeiltu kaikkea). MUTTA: kaikki muut pojat nyt tuntuukin kiinnostavan seksimielessä. Rakastan kumppaniani ja haluan olla hänen kanssaan, mutta seksielämää kaipailisin muualta. Mitä voin tehdä asialle? Avoin suhde on ihan viimeisin vaihtoehto.

Asiantuntija vastaa
24.03.2020 klo 15:07 , Väestöliitto
Moi!
Kiitos viestistäsi.  Kirjoitat siinä avoimen suhteen olevan viimeisin vaihtoehto tilanteeseenne, joten olet ehkä miettinyt kovasti erilaisia ratkaisuja itseksesi. Onkin ihan tosi hienoa, että otat yhteyttä palveluihin, kun kaipaat muita näkökulmia ja neuvoja asian pohtimiseen. Toteat myös, että rakastan kumppaniasi ja haluat olla hänen kanssaan. Se on tosi arvokas huomio ja asia, joka auttaa teitä tässäkin tilanteessa eteenpäin. Myös läheisyys ja hellyyden osoitukset kertovat tunteista toista kohtaan ja ylläpitävät yhteyttä, vaikka seksin osalta suhteessa olisikin suvantovaihe.
Tiesitkin ehkä, että suhde ei säily ajan kuluessa samanlaisena, vaan siinä voidaan nähdä erilaisia vaiheita? Usein suhteen ensimetreillä koetaan voimakkaan kiinnostuksen ja hullaantumisen tunteita. Tällöin myös parin välinen seksi on usein aktiivista. Tässä vaiheessa on tavallista nähdä kumppani erittäin positiivisessa valossa.
Rakastumisvaiheen jälkeen, suhteen jatkuessa, tunteet ja suhde muuttuvat toisenlaiseksi. Myös kumppani näyttäytyy alkuhuuman jälkeen arkisemmassa valossa. Tällöin suhteessa haetaan rajoja yhdessä ja erillään ololle. Myös parin välisessä seksisuhteessa voi tapahtua muutoksia ja tarvitaan ehkä aktiivisempaa otetta omien halujen ja toiveiden ilmaisussa. Voisikohan teidän tilanteessanne olla kyse tästä? Siis suhteen kehittymisestä, jolloin olette ehkä suhteessanne uudenlaisen yhdessä olon edessä, myös seksissä?
Minusta on tosi hienoa kuulla, että olette kokeilleet kaikenlaista tilanteen korjaamiseksi. Harmi on, että kokeiluista ei ole ilmeisesti seurannut toivottua lopputulosta. Minua kiinnostaisikin kuulla, mitä tarkoitat kaiken kokeilemisella. Olisi tosi hyvä, jos omista toiveista voisi kertoa kumppanille, kuunnella kumppanin vastaavia toiveita ja yhdessä miettiä, miten pääsisitte molempia tyydyttävään lopputulokseen seksissä. Tästä aiheesta on tarjolla myös verkkoartikkeleita. Linkitän niitä tuohon alas linkkilaatikoihin.
Kirjoitat viestissä, että koet muiden poikien kiinnostavan sinua seksimielessä. Tämä voi olla hyvä vihje sinulle itsellesi, kun mietit, miksi et ole tyytyväinen sinun ja kumppanisi seksiin. Mitä itse asiassa kaipaat, kun koet muut pojat kiinnostavina?  Suosittelen sinua tutustumaan myös muihin palveluihimme, joissa voit käydä tästäkin asiasta reaaliaikaisesti keskustelua. Tarvittaessa myös niin, että sekä sinä että kumppanisi voitte tulla keskustelemaan tästä yhdessä työntekijämme kanssa. Voit käydä tutustumassa Väestöliiton parisuhdepalveluihin, varata ajan esimerkiksi Ajanvarauschattiin seksuaaliterapeutille tai tulla seksuaalineuvontachattiimme osoitteeseen vaestoliitto.fi/nuoret.
Hyvää jatkoa teille ja palaa tarvittaessa asiaan!