Siirry sisältöön
Missä vaiheessa voi alkaa puhua aseksuaalisuudesta?
ID 232621
Moi, olen nyt 19 vuotias ja phdin seksuaalisuuttani. En oikeastaan koskaan ole kokenut seksuaalista vetoa toista kohtaan. Minulla ei ole ollut yhtään poikaystävää tai ihastusta, enkä ole myöskään suudellut tai tehnyt mitään seksiin liittyvää muiden kanssa. Itsetyydytystä olen kokeillut, mutta se ei ole ollut mitään kovin mukavaa, enkä usko koskaan kokeneeni orgasmia. Minulle on aina vain sanottu, että pitää olla kärsivällinen ja että kyllä se kiinnostus seksiin ja seurusteluun kehittyy aikanaan. Olisiko tämän pitänyt jo tapahtua? Missä vaiheessa voi alkaa puhumaan aseksuaalisuudesta sen sijaan, että kiinnostus ei vielä ole kehittynyt?

Asiantuntija vastaa
04.11.2020 klo 09:51 , Väestöliitto
Moi ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi seksuaalisuuttasi. Lisäksi kysyt, että milloin voidaan puhua aseksuaalisuudesta.
Tärkeintä seksuaalisuuden kokemuksessasi on se, mitä itse koet. Ihminen saa aina itse määritellä seksuaalisen identiteettinsä kehityskaarestaan huolimatta. On kurja kuulla, että sinulle on sanottu, että seksuaalinen kiinnostus herää ajan kanssa, koska tämä ei kaikkien kohdalla pidä paikkaansa. Samaan aikaan on totta, että seksuaalisuuteen liittyvät seikat voivat olla ajassa muovautuvia eli kiinnostus esimerkiksi seksiä kohtaan voi joskus muuttua, vaikka elämäntilanteen mukaan. Jos koet olevasi aseksuaali niin tämä voi olla hyvin pysyvä osa seksuaalista identiteettiäsi tai sitten se voi muovautua ajassa. Tämä hetki on kuitenkin kokemuksessasi tärkeä, jotta annat itsellesi luvan kokea, mitä koet. Sinun ei tarvitse olla kiinnostunut seksistä millään tavalla, vaikka muut sanoisivat mitä. Yhteiskuntamme on valitettavasti hieman sillä tavalla vinoutunut, että herkästi syntyy oletus siitä, että seksiä ikään kuin pitäisi haluta. Tosiasia on se, että kaikki eivät halua.
On kuitenkin myös tavallista, että myös aseksuaali saattaa joskus harjoittaa seksiä yksin tai toisen kanssa. Lisäksi aseksuaali voi seurustella ja tuntea esimerkiksi romanttista vetovoimaa johonkuhun, vaikka ei kokisi juurikaan seksuaalista vetoa. Aseksuaalisuus on eräänlainen sateenvarjotermi, jonka alle mahtuu eri tavoin seksuaaliset tarpeensa kokevia ihmisiä. Aseksuaaleja kuitenkin yhdistää juuri se, että he kokevat seksuaalista vetoa muihin ihmisiin hyvin vähän tai eivät lainkaan.
Olet tervetullut seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan pohdinnoistasi lisää. Kannattaa myös tutustua aseksuaalisuuteen täällä, mikäli et vielä ole sitä tehnyt. Muista, että saat olla juuri sitä, mitä olet, huolimatta siitä, mitä muut sanovat.